Gå til innhold
Arkivverket

[#12018] Johannes Olsen Næs (1696 - 1748), Høgi på Indre Hafslo


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

I boken 'Hafslo bygd og ætter' av Jon Laberg, finner man under Høgi på side 476, Johannes Olsen Næs, fra Nes i Luster. Han giftet seg først med Marta Andersdatter Høgi. Da hun døde, giftet han seg igjen med Synneva Asbjørnsdatter Sviggo. Johannes hadde 6 barn som vokste opp i voksen alder. En av dem er Ola som senere kom til Lid. Leser man videre på side 476, og fastholder det med det vi finner under gården Lid, kan både Marta og Synneva være Ola`s mor, men hvem? Samtidig, hvem av de 2 er forresten mor til henholdsvis Anders, Sjur, Asbjørn, Johannes og Sølvi?På forhånd takk! Ha et Godt Nytt År alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Hei,har tatt en titt på bygdeboka og kan være enig at det virker litt forvirrende, men at følgende setning på side 414 skulle tilsi at Ola var sønn av Martha:'So hadde ho (Olas mormor Martha) ein datterson Ola Johanneson Høgi som også var brorson til siste mann hennar...'. Dette betyr jo at Martha (datter av Martha som giftet seg med Ola - broren til Johannes) som giftet seg med Johannes er Olas mor. - Ikke lett å skulle si dette på en enkel måte!Forøvrig skulle man vel tro at Anders også er sønn av Martha Andersdatter og er kalt opp etter sin bestefar. Likeledes bør Asbjørn være sønn av Synneva Asbjørnsdatter og kalt opp etter sin bestefar. Johannes og Sølvi er yngre enn Asbjørn og derved barn av Synneva.Da gjenstår bare Sjur som kan være sønn av begge. Jeg har tatt en titt på FamilySearch og der finner du informasjon om alle barna. Enkelte av informasjonene stammer ikke fra kirkebøkene, men er lagt inn av privatpersoner. Uansett bør vel alle opplysningene sjekkes mot kirkebøkene.På FamilySearch er det oppgitt at Ola (ca. 1720-1770), Anders (ca. 1722-1771) og Sjur (ca. 1726) er barn av Martha. Asbjørn (ca. 1737), Johannes (ca. 1739) og Sølvi (ca. 1741) er barn av Synneva.Lykke til videre med undersøkelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Du bør spørre Lars E. Øyane, som skriver bygdebok for Luster. Jeg vil anta at han er i gang med boka som omhandler Høgi på Indre Hafslo.Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Takk for hjelpen Wenche og Aslaug!Jeg for forsøke å skaffe meg litt informasjon inne på Family Search, selv om kirkebøkene selvfølgelig er den sikreste kilden.Når det gjelder Lars E. Øyane, så hender det at han er inne på disse sidene, så det er jo håp om at han kan hjelpe meg, hvis han ikke har det altfor travelt. E-mail-adressen hans har jeg ikke, og ikke vil jeg forstyrre han unødig heller.Forresten så ventes det at bygdeboken for Indre Hafslo som han er forfatter av kommer ut tidligst nå i høst. Har bestilt boken så jeg venter spent på hva jeg finner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.