Gå til innhold
Arkivverket

[#12021] IVER IVERSEN LØKKEN I BOLSØY


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Iver Iversen Løkken og hans hustru Helene Andersdatter var ved 1900-tellinga bondefolk på garden Løkken i Bolsøy. Så langt har det også vært mulig å komme via bygdeboka. Men bygdeboka er så gammel - ihvertfall den jeg fant på biblioteket - at det har vært umulig å finne ut hva som seinere er skjedd med folka på Løkkengarden. Er det noen som har noe å bidra med?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det er skjøte fra Iver I. Løkkens enke Helene A. Løkken til Martin Iversen Skaar, datert 29.5.1914, tinglyst 2.7.1917. Auksjonsskjøte til Emil Naas, dat. 24.7. 1922, tinglyst 1.3. 1933. Dette i følge Bolsøyboka fra 1948, men det er vel kanskje den du har lest og derfor har disse opplysningene.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ja, det er nok det. Jeg er vel bortskjemt med bygdebokskrivere som Hyldbakk og Leivdal som ikke bare fører gardshistoriene fram til vår tid, men som også stort sett gjør greie for hvor det blir av folk som gifter seg eller selger garden.Problemet mitt er altså at enka har solgt garden til utenforstående (?). Dermed 'forsvinner' på en måte både enka og barna. Ved 1900-tellingen hadde de to sønner og tre døtre. Alle de kan vel ikke være døde i 1914, eller?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.