Gå til innhold
Arkivverket

[#12022] Bremer slægt i Oslo og Vinger 1700 tallet


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

Da regimentsfeltskær (på Vinger) Johan Henrik Bremers hustru Margrethe Elisabeth dør 22. april 1757 (født 1667) i Oslo står der i hendes skifte om de 2 yngste børn som hedder henholdsvis Marie Elisabeth og Susanne Margrethe, at ved morens død aner man intet om deres skæbne. Så spørgsmålet er, om der her i gruppen måske var nogle som var stødt på disse 2 pigenavne i forbindelse med vielse eller dødsfald ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet, men jeg har ei Grete Elisabeth Svendsdatter Bremer i min database. Hun er født ca 1735 (ukjent sted) og døde på Aspenes, Steigen i Nordland i 1813. Kan dette være en slektning av Johan Henrik Bremer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Fischer

Takker for dit indlæg.Navnet Svend i forbindelse med mine Bremer`ere er jeg endnu ikke stødt på. Vi befinder os jo i samme tidsperiode. Så hvem ved ? Men umiddelbart kan jeg ikke koble hende på mine.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gudrun Wallengren

Blandt 'Københavns Stadsarkivs uddrag af Skifter' søgte jeg efter navnet Bölling, og fandt følgende:1753. 20 nov. Skifte efter Johan Henrik Bremer(Bramer), Kirug i St. Petersborg og død derstedes. Et kgl. reskript af 2. nov. 1753, hvorefter skiftet skal behandles ved Kbh's magistret, efter at afdødes efterladenskaber = 555 Rd er sendt hertil af Det Danske Gesandtskab i St. Petersborg.Fader af samme navn, død i Christiania, moder Margrethe Elisabeth. Fem søskende: 1)Johan Didrik Bremer, død, ejer af oliemøllen på Amager, efterlader to døtre: Cornelia Margrethe B. gift med boghandler Otto Christopher Wentzel, og Anna Lucia B. 2) Elisabeth Amalie Bremer, gift med pottemager Christopher Kindtler i Christiania. 3) Dorthea Kirstine Bremer, gift med bager Jacob Bölling sammesteds. 4) Marie Elisabeth Bremer 5) Susanne Margrethe Bremer.Et tingvidne udstedt 13. juni 1754 af Christiania Byting angående arvingernes identitet. Faderen ses deraf at have været feltskriver, og afdøde havde gjort tjeneste på den russiske flåde.Et kgl. resript af 21. dec 1753 hvorved magistraten tillades at lade det sædvanlige proclama med års og dags varsel nedsættes til 6 måneder. Formue 555 Rd Omkostninger 47 Rd Sluttet 12. nov 1754- Min mands aner er Engel Johanne Willer, gift 15. nov. 1816 med bagermester og 'stadtshauptmann' Jacob Christian Bölling. Det ser næsten ud til at vi er kommet et led længere tilbage! Har I flere oplysninger om slægten Bremer? Bölling ved vi heller ikke ret meget om.Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

En rettelse: Jeg ved ikke hvornår Jacob Christian Bölling og Engel Johanne Willer er gift!Det er deres datter der er gift 15. nov. 1816. Oplysninger udover skifteuddrag fra Kbh's Stadsarkiv bygger på gamle familieoptegnelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej GudrunJa. Det ovennævnte skifteuddrag fandt jeg for nogle år siden på Stadsarkivet i København.Regimentsfeltskær Johan Henrik Bremer er min tip 6 oldefar.Han dør 16-11-1731 i Vinger.Hans kone Margrethe Elisabeth dør 22-4-1757 i Oslo. Hun bliver ca. 90 år gl.Hendes skifte har jeg.Deres søn som dør i Sct. Petersborg er ligeledes omtalt i et af de gamle nr. af PHT. I den artikel nævnes der, at han har mistet både sin kone og deres 6 børn i Persien.Tyske Kancelli = Dansk-Norsk Udenrigsmini. har haft med sagen at gøre da arven efter broren skal udredes.Dorthea Kristine Bremer har før sit ægteskab med Bølling været gift med Peder Nielsen Mejer og i dette ægteskab er der 4 børn.I hendes 2. ægteskab med Bølling er der 8 børn.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Hej CarstenJohan Henrik Bremer er tiptiptipoldefar til mine børns oldemor/min mands farmor. Vi er faktisk kommet to led længere tilbage. Jeg vil se på det originale skifte efter broderen der dør i St Petersborg, og bestille det hvis det ikke er for omfattende. Har du det - hvis ikke kan vi måske bytte? Det lyder spændende med skiftet fra 1757!Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej GudrunNej. Jeg har ikke original skiftet.Men hvis du er interesseret i skiftet i 1757 kan jeg sende det til dig med alm. post.Nok bedst at du mailer til mig direkte.carsten.fischer@mail.tele.dkmvhCarsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Jeg har i min stamtavle en Claus Carl (Johansen ?) Bremer, født 1693 Fredrikstad 1741 med Karen Dørcker (1720 - 1756). Han døde i i Fredrikstad i 1771.Deres sønn er Daniel Christoffer Bremer (1742 - 1809)Er det kjent om disse Bremer'e kan være relatert til de tidligere nevnte og omtalte ?med vennlig hilsen Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Der er ikke nævnt en bror med navnet Claus Carl i skiftet på Københavns Stadsarkiv.I skiftet i 1757 efter børnenes mor i Christiania er der ligeledes heller ikke nævnt en person med navnet Claus Carl.Lassens sedler i Oslo kunne måske give et fingerpeg ?Men da Claus Carl først dør i 1771 burde han jo havde været nævnt hvis det havde været en bror.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Jeg nåede idag på 'Landsarkivet for Sjælland og Øerne', (ligger i København), en time før det lukkede - ikke så tidligt at jeg kunne nå at bestille noget.Men ifølge diverse protokoller skal der være skifter eller lgn. efter:Anna Catrine Bramers, gift med brændevinsbrænder Johan Christian Møller, skifte 1759.Christian Bremer, gift med Maria Jacobsdatter, skifte 1742.Christopher Bremer, bager, gift med Inger Margrethe Jensdatter, skifte 1734.Christopher Bremmer, bager, gift med Karen Hansdatter, skifte 1736.Catrine Bremer, gift med Magnus Mølman, klædeskræmmer, skifte 1761.Johan Bremmer, snedkersvend, gift med Birthe Nielsdatter, skifte 1742.Johan Bremer, snedkersvend, skifte 1743.Wilhart Bremer, kok, gift med Anne Maria Thisted, skifte 1750.Der kan være flere skifter efter 1770 - jeg nåede ikke længere.Kan det bruges til noget?Mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Til Morten P MortensenIflg. Lassens Sedler bliver Claus Carl Johansen Bremer gift i Christiania 26-6-1721 med Maria Poulsdatter.Til GudrunUmiddelbart siger disse navne ikke noget i forbindelse med 'vor' Bremer slægt.mvhCarsten F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gudrun Wallengren

Til Carsten Friis FischerFra Københavns Stadsarkiv har jeg nu mere kildemateriale, hvad angår slægten Bremer.Det drejer sig om kæmnerregnskaber for Kbh. 1761-63 (3-4 sider), desuden om bilag til de samme regnskaber (ca 18 sider).Måske kan vi i fællesskab tyde skrifterne?Men jeg har ikke din nye E-mail adresse!Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette hadde jeg ikke sett før, forsøksvis et lite bidrag:Dorethea Kirstine Bremer var 1. gang gift med Peder Nielsen Meyer (viet 27.03.1732 i Vor Frelsers Kirke, Christiania). Som riktig nevnt 4 barn ( Johan Henrich-Maria Elisabeth-Niels-Johan Diderich, alle døpt i Vor Frelser). 2. gang gift med Jacob Christian Bøhling (dennes 1. ektekskap av 3), 10 barn (Rachel Kirstina-Hans Peter-Johan Henrich-Domonicus- Rachel Kierstina-Jacob Christian-Johan Henrich-Rachel Kierstina-Hans Peter-Margaretha Paulina). Hun begraves 8. august 1767 på Vaterlands Kirkegaard.Søsteren Elisabeth Amalie var gift 3. ganger, 13.07.1735 (Vor Frelser) med Ole Andersen Bang. Han begraves på Vaterland 16.07.1740 og hun ekter 06.09.1742 (Vor Frelser) Christopher Kinder (dennes 3. ekteksap, tidligere gift med Mette Simonsdatter Norvig og Maren Wulfsberg), han begraves 10.01.1761 på Vor Frelsers Kirkegaard. Tredje gang ekter hun 27.11.1761 (Vor Frelser) Christen Thomasen Borch i dennes 2. ekteskap (første gang gift med Ingeborg Christina Hansdatter)Johan Diderichs hustru het Magdalena Hochkerch, de ble viet i København 26.03.1732. Jeg kjenner ikke til andre barn enn nevnte 2 døtre.Mht. Engel Johanna Willer/Wilder og ekteskap 15.11.1816, undrer jeg på om det ikke er en sammenblanding ute å går. Denne dato vies Mette Christine Bølling i Vor Frelsers Kirke med Hans Christian Smith. Denne Mette Christine er datter av Engel Johanna Willer og Jacob Christian Bølling (en av sønnene til far med samme navn og Dorethea Kirstine Bremer), født i Christiania, døpt i Vor Frelser 25.02.1795. PS. Når jeg skriver dette, ser jeg at dette er rettet allerede, men lar det stå pga. datoene. Vielsesdagen som etterlyses er 05.09.1792, viet i huset i Vor Frelsers menighet (hans 3. ekteskap).Mht. Mortens Claus Carel Johansen Bremer, var han foruten nevnte Maria Pouelsdatter (Lassens opplysning er korrekt) og Karen Dørcker, også gift med Ellen Hansdatter Bang (2. ekteskap etter Maria Pouelsdatter) og sist med Else Sophie Lange. For sikkerhets skyld, det er bare 3 av disse ekteskap jeg har fått kontrollert. Jeg har hatt som hypotese at han er sønn av Johan Peter Bremer og således sønnesønns sønn av Frederich Bremer og Catharaina Botsack.Heller ikke jeg har noe forbindelser fra Christiania til de nevnte personer i (11).Håper dette kan være av interesse og at jeg har fått med meg det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Takker mange gange for det sidst tilsendte.Og Gudruns indlæg/efterlysning på et af mine andre indlæg har jeg svaret på.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.