Gå til innhold
Arkivverket

[#12027] Bærums verk - Gertrud Jansdatter (Røste?) ca. 1727 -


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

HmmmmJa - det skulle gå drøyt to år før vi kom hakket nærmere.Dagens adventsgave fra Statsarkivet på Kongsberg avslører at Gjertrud JOHANSDATTER var en stedatter av Lars Pedersen Røste. (Som Knut Bryn har nevnt flere ganger) Gjertruds far var en hittill ukjent Johan - Gjertruds mor var Cathrine (Trine) Jensdatter. Sistnevnte var i 1757 gjengift med Lars Pedersen Røste.Har avdekket dette i skiftet her: LenkeNoen som har noe mer på lager som kan avsløre mer om min TTToldemor Gjertuds fødested og far`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Jon! Da begynner brikkene å falle på plass. Om Lars Pedersen Røste har jeg nemlig notert meg under viede i kirkeboka for Kongsberg 26. feb. 1744: «Lars Pedersøn Røste enkemand og Cathrine Jensdatter (om henne) sal. Jan Jensen, fra Bærums Værk udi Ascher Sogn». Det irriterer meg litt at jeg ikke har lagt merke til dette før. Da gjelder det 'bare' å finne en Jan Jensen evt. Johan Jensen på Bærums Verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sett debatten om Lettenstrøm. Der er også Bærum jernverk og Jahn-navnet blandet inn, men vet jo ikke om det kan være noe felles her . Debatt 33186.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Berit!Ser ingen umiddelbar forbindelse. Hadde blitt glad om noen Bærums-eksperter hadde funnet vielsen til Jan/Johan Jensen og Cathrine Jensdatter og eller hans begravelse i Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket Rygh ang. Røste. Fant det i Ytre Ådalen i BU, Nes i HE, Os HE, flere i N.Land OP og Hov S.Land OP. Men navnet finnes også så klart med små variasjoner.På FS finnes flere Røste i Sauda TE, men gården der heter Røstet iflg. Rygh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det er riktig. Men utviklingen i denne debatten har jo avslørt at Gertrud Jansdatter Røste fikk Røste-navnet i fra sin stefar. Som moren giftet seg med etter at Gertruds far døde. Moren og faren til Gjertrud var Johan / Jan Jensen og Catrine / Trine Jensdatter - de fikk barn i Bærum i 1730 årene. Her døde også Johan / Jan som er Gertruds far. Det er opplysninger om dette ekteparet jeg nå søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Har nå gått igjennom kirkeboka for Asker, Asker, Haslum og Tanum kirker. Kirkeboka starter juli eller 1.s.p.trin. 1726 og da står det ikke så veldig mye. Har også sett igjennom skifteregisterkort for Bærum fram til 1766, og der fantes ingen far med navn Jens, Jan eller Joen som fikk noen barn som passer her. Men alle skifter er kanskje ikke med der. Har også sjekket heftet med husmannsplasser i Lommedalen og der var det heller ingen ting, men det meste der er fra ca. 1801.Fra kirkeboka:1742 begr. Tanum krk. Eodem dio 28.dit Mdj? Jan Jensen, skredder, Bærum Jernv., 47 år. (datoene før Jan var 23.p.trin og etter Jan Fest Omnan? Sanct.1728 døpt Tanum krk. 23. s. trin. Jan Jensen skredders barn Jens.?1729 døpt Haslum krk. 22.s.trinit Jan Jensen barn på Steen skoven, navn Jens.1732 døpt Tanum krk. domi 13 post trinit. Jan Jensens barn på Steens skoven Mette Marie.1735 dpt. Tanum 20 trin. Jans Jensens sønn f.16/10 Anders. Mor Trine Andersdt. Faddere: Annichen Olsdt. , Kari Hermansdt., Mogens Hendrichs., Jan Nielsen, Anders skogmager.Hoppet vel her til Anders. Tida ble litt knapp.1740 døpt Tanum krk. Dom Oculi D. Jan Jensens sønn f. 9/3 Bærum JV. Anders, kone Trine Jensdt. intro Fer 2 Pasch. Faddere: Cicil Andreasdt., Dorthe Halvorsdt., Rebeche Jensdt., David Olsen og Mogen Henrichsen.Andre tilfeldige navn jeg fant underveis var: Jan Pettersen Bjørum levde vel i 16..- 17... Det finnes en Mogens Hendrichsen på Bye gård (36 år 1725). En Jens Larsen døde 1742, 73 år, på Næs eie. En Jens Gulbrandsen kjøpte Grorud i 1694. Hadde vel antag. sønnen Christopher Jensen som brukte Grorud fra 1710 -til han døde 1731 og var gift med Gjertrud Henriksdt. som døde 1743 77 år. Og til slutt var det et gårdsnavn. Bærøen se Burud og Bjørum (tenker litt på 'etternavnet Bærum').Det tror jeg var alt som var å finne i Asker og Bærum. Fant heller ikke Jan og Trine som faddere fram til 1735. Skal sjekke Bye og noen andre gårder i boka litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.