Gå til innhold
Arkivverket

[#12028] Friis og Trulle , sønn og far


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

I 1792 ble Nils Pedersen FRIIS døpt i Larvik kirke som ekte barn av Peder Erichsen TRULLE og Marie Sørensdatter.I 1791 ble Nils Pedersen Trulle døpt, men her er far oppgitt til Hans Nilsen HARRIS.Kan noen hjelpe meg med å få dette på plass? Nils Pedersen Trulle burde vel være sønn av Peder Erichsen Trulle??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Langaard

Hei inger. Dette gjelder egentlig noe annet.. Fikk du noe ut av ann. min på rötter? Er dette din anna caisa og? Isåfall håper jeg du sender meg en mail. Kansje vi er i slekt???????Hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Dette er min farmors side. Anna Cajsa hører til min farfar. Er ikke helt sikker på Anna Cajsa ennå, vet bare at mange av dem 'forsvant' etter at de kom til Norge. Noen har jeg dog funnet tilbake i Sverige igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Angir virkelig kirkeboken dåpsbarnets navn (1791-dåpen) som 'Nils Pedersen Trulle'? Eller fikk barnet bare navnet Nils i dåpen, som vel ville vært det vanlige på den tiden? Og hva med Trulle? Fikk barnet også dette navn i dåpen?Dette hjelper deg vel ikke, men jeg ble litt nyfiken, så jeg håper på svar!Vennlig hilsen, med ønske om et godt nytt år!Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Nå har jeg ikke kopien av kirkeboka her, den er min tantes. Er ikke sikker på om han fikk navnene ved dåpen. Når hans datter Severine blir født, konfirmert og gift har han navnet. Jeg mener også at han hadde det da han ble vaksinert som liten.Spørsmålet er jo hvordan en Friis kan ha en Trulle til far, når det året før ble født en Trulle med Harris til far. Innviklet? Jeg har fått noe å bryne meg på nå.Et riktig Godt Nytt år til deg også Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Inger.Jeg registrerte det samme for noen måneder siden i: Larvik MINI - II-1 - 1779-1817 kort 1/3, som omhandler Langestrand.Jeg noterte ellers Konfirmanter 1780, Conrad Friis og 1882, Hans Friis.Begravede, 1783, Nils Friis Pedersen's Hustru Anna Elisabet Horn, Begravet 14. Juni, 57 år, 7 mnd. 17 dg.-- 1790, Nils Friis Pedersen gravlagt 7. April.61 år, -- 16. Mai 1793, gravlagt, Peder Nilsen Friis, 30 år og 15. April 1794, gravlagt Hans Friis 26 år.Da kom det gjester og alt ble lagt vekk. Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Kjell,Vi må litt lenger fram i tid. Nils Pedersen Friis ble født i august 1792. Foreldre Peder Erichsen Trulle og Maria Sørensdatter.Nils Pedersen Friis og Nils Friis Pedersen må være to generasjoner, men jeg begriper ikke hvordan Trulle-navnet har kommet inn her.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Marin Henriksen

Hei Inger Tysland. Trollesletta/Trullesletta, et foreldet navn fra 1700-tallet på et av de gamle sentrale strøk i Larvik.Omfattet området rundt det som nå er midtre del av Kongegata, navnet er en gåte. Muligens skriver det seg seg fra et personnavn,mulgens også fra det speselle larvksordet 'å trulle', en sammenblanding avrulle og trille.Kilde:'Larvik fra A-Å' Kan det være en mulighet at en person fikk bydelsnavnet med i dåpen for å kunne kjenne ham fra en navnebror? Dette er kun en opplysning uten at jeg har satt meg inn i slektshistoren.Mvh.M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Min gjetting er at dette har å gjøre med den form for oppkalling jeg har sett, spesielt blant 'borgerlige' familier. For å gjøre 'krus på' en person, kunne du kalle opp barna etter vedkommende, og dette gjorde du da med fullt navn.F.eks.: En prest ved navn Gustav Sofus Ianke var en beundrer (og kanskje en bekjent) av professor Gisle Johnson. Gustav Sofus døpte derfor en av sine sønner Gisle Johnson - d.v.s. han ble hetende Gisle Johnson Ianke.Lensmann Schjøll på Toten kalte en sønn opp etter amtmann Weidemann. Sønnen ble hetende Laurits Weidemann Schjøll.I disse tilfellene er verken Johnson eller Weidemann noe etternavn. Og patronymikonet kunne uten problemer legges til dette; hvis Gisle Johnson Ianke hadde brukt patronymikon, ville han ha hett Gisle Johnson Gustavsen Ianke.Hvis min antakelse er rett, er Nils dp. 1792 oppkalt etter en viss Nils Friis, og vil derfor bli hetende Nils Friis Trulle eller Nils Friis Pedersen Trulle. Nils dp. 1791 synes jeg er værre å forklare; at han døpes Nils Trulle er greit, men hvor Pedersen kommer inn forstår jeg ikke riktig - etter hva jeg kan fatte burde han hete Nils Trulle Harris, eller Nils Trulle Hansen Harris.Uansett så er det nok et poeng å se hvor mange navn som faktisk er notert ved dåpen, og hvilke som brukes senere.M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.