Gå til innhold
Arkivverket

[#12031] Feil i DA ? Helge Bjørnson etter Bjørn Rollevsen. Saude.


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Kan noen hjelpe meg å sjekke ut hva som er riktig:Jeg har Helge ( Hølje ) Bjørnson som sønn av Bjørn Rollevsen og Guro Danielsdatter som bebodde Vestre Bergan i Saude i 1801. I Digitalarkivet finner jeg ikke denne sønnen som jeg er 99,9 % sikker på er riktig.Riktignok opereres med en Helge som kvinne og 11 år i 1790, mens min Helge skal være født i 1800 og altså 1 år og gutt !!.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Sauheradsoga IV s 194 oppgir 'Hølje f 1800, kom til nedre Nes, sidan Øya under Jongsås, g 1825 m Anne Torbjørnsdtr frå ein plass under Holte i Nes.'Sauheradsoga V s 482 oppgir (Deilskås under Gurstad) 'Anne f 1803 g 1825 m Hølje Bjørnson Bergan.' Anne var datter at Torbjørn Halvorson 1776 - 1848 og Egli Olsdtr.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Ser ut som en skrivefeil ???vdr 1801 DA. Ved oppslag i 1865 tellingen finnes Helge Bjørnson 65 år.I 1801 tellingen er muligens Helge tilført en K feil samt at ett ekstra 1 tall er er lagt til alder.Feilretting forrige innlegg: ' Helge en kvinne og 11 år i 1801 ' Fra DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei og vel overstått.Om du ser på alderen til barna så ser du at de har kommet som perler på en snor. Barnas alder er 1-3-5-7-9-11- og 12 år. Så din Helge (gutt/jente) er nok ikke født enda. Hvor har du funnet at Helge skal være født 1800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.