Gå til innhold
Arkivverket

[#12032] Bølling slægten i Oslo i 1700 tallet


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

Bølling slægten i Oslo i 1700 tallet.Skulle vistnok være et bagerdynasti ?Nogen som kender til denne familie ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

I Toldbodgaten tror jeg nok du finner den gode Jacob, riktignok som Bolling.Lenke I A.Collett's Gamle Christiania-Billeder (Chr.a.1893) står det på s.362 nevnt enLøitnant ved Borgervæbningen Bager J.C.Bølling, Stadthauptman, som et av original medlemmene i 'Skydeselskab Christian Augusts Venner' som ble stiftet i juni 1810.S.378 står Bøllingløkken nevnt. Dette var et stykke land som tidligere hadde blitt fraskilt fra løkken Henningslyst, som lå på en høyde ved Frognerkilen mellom Oscarshall og Dronningbjerget på Bygdø.I 1801 var Jacob i sitt tredje ekteskap, så det er kanskje ikke så rart at du i dag fremdeles finner en del Bølling etterkommere, vesentlig i Oslo-området.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Erik (Erich) Bølling er kjent på Bragernes (Drammen) på 1670-tallet. Kanskje kan han gjenfinnes i tingbøkene for Bragernes som er tilgjengelig på internett (1680-1697). Jeg ser videre at en slekt Bölling er diskutert på Anbytarforum, dog langt senere.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bodil Brøgger

I Borgere i Christiania 1698-1799: Jacob Christiansen Bølling fikk borgerbrev i Christiania 23.4.1743, anv. 17.3.1745. bager. Dominicus Bølling, (som skal være sønn) fikk borgerbrev 1.8.1769. bager. Jacob Bølling, 2.11.1770. bager.I FT 1801, Christiania: Tollbodgaten 17: 550 Jacob Bolling, Hosbonde, 52, Gift 3de gang, Bager mester, M 551 Engel Johanne Bolling, Koenen, 36, Gift 1te gang, K 552 Mette Bolling, Datter, 6, Ugift, K 553 Else Bolling, Broder datter til manden, 32, Ugift, K 554 Sophie Bierkenbusch, Søster datter til manden, 22, Ugift, K 555 Birgitte Neskild, Broderdatter til konen, 36, Ugift, K 564 Jacob Bolling, Broder søn, 22, Ugift, Bager drenger, M Dessuten har husholdningen 8 bagersvenner, 8 andre bagerdrenge og 6 øvrige tjenestefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Trolovet 25.02.1844, viet 10.06.1844 i Vor Frelser, Christiania; Jacob Christian Bøhling og Dorthe Christine Braemer. (Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 1/16 p.11)Døpt 05.03.1845 i Vor Frelser, Christiania; Rachel Kirstina, datter av Jacob Bøhling, Bager og Hustrue Dorthe Kirstina Bræmer (som over 3/16 p.179)Døpt 11.05.1846 i Vor Frelser, Christiania; Hans Peter, sønn av Jacobb Bøhling og Hustrue Dorthe Kirstina Bræmer. (som over 3/16 p.195)Døpt 05.08.1847 i Vor Frelser, Christiania; Johan Henrich, sønn av Jacob Christian Bøhling og Hustrue Dorthe Kirstina Bræmer. (som over 3/16 p.208)Døpt 24.05.1749 i Vor Frelser, Christiania; Dominicus, sønn av Jacob Bøhling, Bager og Hustrue Dorthe Kierstina Bramer (som over 4/16 p.225)Døpt 20.05.1750 i Vor Frelser, Christiania; Jacob Christian, sønn av Jacob Bøhling og Dorthe Kierstina Bræmer. (som over 4/16 p.244) Jeg har ikke sett etter senere barn, dødsfall og ekteskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Døpt 28.09.1752 i Vor Frelser, Christiania; Johan Henrich, sønn av Jacob Bøhling Bager og Hustrue Dorthe Kierstina Bræmer (Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 4/16 p.257)Døpt 04.10.1753 i Vor Frelser, Christiania; Rachel Kierstina, datter av Jacob Bøhling, Bager og Hustrue Dorthe Kierstina Bræmer. (som over 4/16 p.267)Døpt 30.12.1755 i Vor Frelser, Christiania; Hans Peter, sønn av Jacob Bøhling bager og Hustrue Dorte Kierstina Bræmer (som over 5/16 p.296)Døpt 16.11.1858 i Vor Frelser, Christiania, Margaretha Paulina, datter av Jacob Bøhling Bager og Hustrue Dorthe Kierstina Bræmer. (som over 5/16 p.316)Jeg tror vi skal ha de fleste barn nå. (Og håper ikke det er blitt trykkfeil så sent på kvelden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er mer data om personene i Bøhling-familien om dette er av interesse. De skrev forøvrig Bølling første gang i 1779 såvidt jeg kan se og siden konsekvent denne staveformen.Bøllingløkken som Eva McKenna nevner under (2), er oppkalt etter Bager og Stadshauptmann Jacob Chr. Bølling. (Opprinnelig Nordre Hesthagen). Paul Thrane solgte denne i 1819 til Carl Johan og ifølge Oslo Byleksikon ligger Oscarshall PÅ løkken. (Men dette leksikon er det en og annen feil i, i alle fall min utgave).Foruten nevnte lenker finner du også familiemedlemmer i folketellingene 01.02.1801 hvis du søker på 'Nordre Qvarteer Slosgaden No 418' i Christiania og under Ullensaker i Akershus på gården 'Biørntompt'. (Sikkert også flere steder som jeg ennu ikke har funnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej Geir Kamsvaag BerntsenTakker mange gange for dine oplysninger.Indtil videre har jeg nok at arbejde med, når jeg ser på det matriale som du har gravet frem.Takker mange gange.mvhCarsten Friis Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bodil Brøgger

Det vil være flott å få mer vite mer om Bøllingfamilien og om bakerdynastiet.Min interesse er Else Bølling, som 11.08.1802, året etter folketellingen, ble gift med Jacob Hansen. Han var snekker i Oslo, og sønn av snekker Jens Hansen og Annichen Fischer.Else og Jacob fikk i hvertfall to barn:Annette Sarine, 20.10.1803 - 28.11.1882. Hun ble gift med Halvor Amundsen, som også ble Statshauptmann. Vi har fremdeles et bilde av ham i full uniform.En sønn som ble gift med en Kjos. Fra dem skal alle Kjos-Hansen nedstamme.Min e-postadresse er bodille@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Else Bølling skulle såvidt jeg kan se være datteren til Dominicus Bøhling i hans første ekteskap med Gunnild Andersdatter Løve, hun ble døpt 15.05.1771 i Vor Frelser, Christiania.Hun var fadder flere ganger før hun ble gift, disse har jeg notert før 1800 (det er sikkert flere): 'Jomfrue Else Bølling' fadder til Henrich Lexau, sønn til Peter Jensen Warring og h: Magdalene Torstensen , døpt i Vor Frelser, Christiania 27.09.1793. 'Jomfrue Else Bølling' fadder til tvillingene Anna Dorothea og Inger Helene, døtre av Ernst Nielsen og hustru Else Marie Petersdatter, døpt i Vor Frelser, Christiania 18.03.1794. 'Jomfrue Else Bølling' fadder til Anna Margaretha, datter av Ole Christiansen og hustru Olea Larsdatter, døpt i Vor Frelser 10.01.1795. 'Jomfrue Else Bølling' fadder til Gunder Gunnerus, sønn av høker Even Gundersen og hustru Anna Maria Gundersdatter, døpt 15.04.1795 i Vor Frelser, Christiania. 'Jomfrue Else Bølling' fadder til Arne, sønn av arbeidsmann Hans Arnesen og hustru Sørine Christiansdatter, døpt i Vor Frelser, Christiania 01.07.1795. 'Jomfrue Else Bølling' fadder til Agnethe, datter av høker Christopher Hansen Berg og hustru Margaretha Gundersdatter, døpt i Vor Frelser, Christiania 08.08.1798.Som du sikkert har sett, bodde hun hos onkelen Jacob Bølling og hans tredje kone Engel Johanna f. Willer i Toldbod Gade 71, Christiania ved folketellingen 01.02.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er vel en skrivefeil, men for sikkerhets skyld, Annette Sarine skal være Annette Sørine (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 8/17 p.539). Blant hennes faddere finner du onkelen Jacob Bølling og hans daværende kone Engel Johanna samt Else Bøhlings kusine Dorothea Christina Birchenbusch (datter av Margaretha Paulina Bøhling og Friderich Birchenbusch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.