Gå til innhold
Arkivverket

[#12035] Spiesmacker/Grenin i Bergen


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Søker opplysninger om Maria Eleonora Grenin. Hun ble gift med Johan Frederik Spiesmacker etter å ha blitt enke. J.F Spiesmacker var prest i Mariakirken i Bergen fra 1717 til 1751 da han døde. Kjenner noen til hans eller hennes opphav? Med vennlig hilsen Marit M Bolset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg har en Marie Sibilla Renathe Spiesmacherin, gift 15.12.1755 i Mariakirken. Er hun datter av Johan Frederik Spiesmacher ?mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jeg har notert Anton Gunter Spiesmager f ca 1700 Bockholt, Oldenborg gift med Anne C Echof 11/5-1730 DK,Bergen. Ellers i 'Bumerker og Innflyttere' av J Koren Wiberg side 46 står det at Anton hadde en sønn Johan Hinrich Spiesmacher, født 1685 i Buchholt,Oldenburg. Johan tjener hos Lyder Jewen i Søstergården. Kom til Bergen våren 1701. Det står på side 72 at Anton har en sønn til :Anton Gynter Spiesmacher, født samme sted 1700,tjener hos J Smith,ankommet Bergen 23/7-1717. Her står det at faren er prest i Østfriserland.Det er hva jeg foreløpig har funnet. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Inger Bjelke

Under 'Ringingar for døydde personar i Mariakirken 1660-1' har jeg funnet følgende;968 968 1722 6/7 Spiesmacher, Pastor Spiesmachers svigermor K1107 1107 1733 16/11 Spiesmacher, Pastor Spiesmachers kone.Regner med at det er Maria Eleonora Grenin som da dør siden Johan Frederik Spiesmacher gifter seg på nytt i 1735 med Marie Sibilla Renathe Berenfeld. Det er sistnevnte som gifter seg 15.12.1755 i Mariakirken.Spørsmålet er fortsatt om noen har flere opplysninger om Maria Eleonora Grenin. Vet noen hva hennes første mann het, siden hun omtales som formannens enke under innlegg 11623: Behrens slekten? Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen Øgaard

Spiesmachers forgjenger het Joachim Riesmann. Ifølge Lampes prestehistorie var han prest ved Mariakirken fra 1714 til 1716, da han døde 1. mars. Katalogen over Bergenfarerarkivet i Lübeck (Archiv der Hansestadt Lübeck. Findbücher 9. Archiv der Bergenfahrerkompanie zu Lübeck und des Hansischen Kontors zu Bergen in Norwegen. Verlag Schmidt-Römhild, Lübeck 2002) forteller at han var Kontorprediger ved St. Marien fra 1714 til 1717. Johann Friedrich Spiesmacher er omtalt i en rekke dokumenter i Bergenfarerarkivet.I katalogen kalles Riesmanns enke og Spiesmachers første kone Maria Eleonora Green. Hun blir omtalt under følgende nummer: 1240. 22/2-1718. Kontoret hadde en arvesak for Catharina Susanna Riesmann, datter av avdøde Joachim Riesmann, etter at enken Maria Eleonora, født Green, hadde inngått nytt ekteskap. 1243. 25/1-1718. Brev fra Spiesmacher til Bergensfarernes oldermenn i Lübeck vedr. innbydelse til bryllup med Maria Eleonora Riesmann. 1247. 10/1-1735. Arvedelingsavtale mellom Spiesmacher og hans barn, samt stedatteren Catharina Susanna Riesmann, etter hans avdøde kone Maria Eleonora, født Green. Dessuten bl.a. nr. 1718, fra året 1717, om Joachim Riesmanns død, forsørgelse av enken og valg og kallelse av Friedrich Spiesmacher som hans etterfølger.Lampe oppgir følgende barn av Spiesmacher: Rebekka Christine f. 1732, Margrethe Maria f. 1738, Eleonora Sophie, død 1741, Nikolai Christian f. 1740, Anton Ludolph f. 1741, Anne Christiane og Margrethe Maria, de to siste uten fødselsår. Jeg forestiller meg at Lampes opplysninger ikke er fullstendige og trolig heller ikke alltid korrekte.Jeg regner med at prestene ved Det tyske kontor ble kalt fra Tyskland, og at både Riesmann, Green og Spiesmacher kom derfra. Det er mulig at dokumenter i Bergensfarerarkivet kan kaste lys over hvor de kom fra. Selv om korrespondansen går til Lübeck, er det ikke sikkert at de kom fra denne byen.mvh Kristen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fint at Kristen gjorde oss oppmerksomme på den nye katalogen - den må jeg skaffe meg snarest. Jeg kan tilføye at forbausende få av Kontorets personale (inkludert Junge og geseller) ble rekruttert fra Lübeck etter ca 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk til både Kristen Øgaard og Inger Bjelke for disse nye opplysningene. Har jeg forstått deg rett Kristen når du skriver at Maria Eleonora gifter seg med Johan Friedrich Spiesmacher 25.01.1718? Det er vel Maria Eleonora det blir ringt for i Mariakirken i 1733? (jfr forrige innlegg) Johan Frederich gifter seg på nytt i 1735 med Maria Sibilla Renathe Berendfeldt. Regner da med at Rebecca Christine Spiesmacher(min formor)f 1732 er datter av Maria Eleonora.Jeg opplever at stadig flere slektsgrener fører meg tilbake til de tyske Hansabyene, og at jeg nå etterhvert må reise til 'kildene' for å få ut flere opplysninger. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen Øgaard

Spiesmacher sendte innbydelsen til bryllupet 25/1-1718. Arvesaken for Catharina Susanna Riesmann er datert 22/2-1718. Trolig må bryllupet ha vært mellom disse to datoene.Arvedelingsavtalen er fra januar 1735. Det ble ringt for Spiesmachers kone i november 1733, og jeg er overbevist om at det var Maria Eleonora Green. Dersom Lampes årstall er riktige, må Rebekka Christine, født i oktober 1732, ha vært Maria Eleonoras barn. Trolig vil arvedelingsavtalen gi en bekreftelse. mvh Kristen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Verlag Schmidt-Römhild opplyser at katalogen for Bergersfarerarkivet koster E 10 pluss porto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Hei Tore! Har du nærmere addresse til forlaget, event. en e-mail addresse for bestilling? Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.