Gå til innhold
Arkivverket

[#12039] Oppdals-presten Mæle og Glærum i Surnadal


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge en onkel av meg skal han være i slekt (via inngifte) med en prest fra Oppdal ved navn Mæle. Han er ikke krystallklar på hvordan slektskapet er, men tror det er som følger:Hans mor (og naturlig nok min bestemor), Doris Rasmusdtr. Bjørset (f. 1898), var datter av Rasmus Mortensen Bjørset (f. 1868) fra Meldal og Ildrid Sivertsdtr. Glærum (f. 1869) fra Surnadal. Dersom han har rett var det en av kusinene til hans mor Doris som giftet seg med Oppdals-presten. Jeg har dessverre svært lite - for ikke å si ingen - informasjon om disse søskenbarna. Men jeg vet i det minste hva tantene og onklene til Doris het - altså søsknene til Ildrid Sivertsdtr. fra Glærum: 1. Sivert 2. Marit 3. Anders 4. Dordi 5. Ingeborg 6. OlaDet skal altså være en av døtrene til en av disse som ble gift med presten Mæle hvis onkelen min husker rett. Han mener også å huske at prestefruen het Dagrunn eller Oddrunn e.l. Hvis jeg er heldig står det noe om dette i bygdebøkene for Surnadal eller Oppdal. Kan noen hjelpe meg å nøste opp denne 'floken'? Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

Du finn svar på på sidene 334 og 335 i gards- og ættesoge for Surnadal av Hans Hyldbakk. Dagrun, f. 1916, var dotter av Sivert Sivertson Glærum, f.1865. Ho vart gift i 1941 med cand. teol. Ola Mæle få Stemshaug. Han vart seinare prest i Oppdal. Dei hadde borna Harald, Kari, Dag Sigurd og Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

Det vart litt mangelfullt. Opplysningane er i finna i band nr. 3, av Gards- og ættesoge for Surnadal av Hans Hyldbakk, revidert utgave frå 1981.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Ragnhild. Tusen takk for det. Da kan onkelen min sove godt om natten - hans fakulteter er nok på plass ennå.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.