Gå til innhold
Arkivverket

[#12040] Volda: Lars Andersen (1765-1843). Foreldre?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Lars Andersen var født i Geitvik, trolig i Volda. Han var gift med Mari Sjursdtr. Haram (1783-1853) og flyttet til Haram (Møre/Romsdal).Vet noen fra Volda-området hvem hans foreldre er?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det var dessverre ikke mange som hadde hørt om Lars Andersen fra Geitvik.Geitvik ligger visstnok i Austefjorden i Volda kommune.Håper å høre fra noen. Hans foreldre?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hermod !Et lite forslag til Lars Andersen er : På gården Heggem FT 1801 i Surendahl prestegjeld i Møre og Romsdal, finnes en Lars Andersen 37 år ugift. Fant Lars Andersen og Mari Sjursdatter gift 8 februar Haram, Møre og Romsdal. Dette hadde du kanskje allerede fra før.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Marie!Surnadal var nok en godt forslag. Er det noen som kan finne Lars' foreldre i Surendahl? Er Geitvik et sted/en gård her?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Tormod !Jeg skal en tur på Statsarkivet til tirsdag, jeg lover ingen ting, men jeg skal gjøre et godt forsøk på å få sjekket dette giftemålet i 1807 i Haram. Kanskje det vil gi et svar !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Oj, Marie, det var svært. Kan du hjelpe meg her, blir kjempelykkelig i mange, mange dager og år framover......Jeg gleder meg utrolig. Jeg står nemlig fast!!!!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Mulige kandidater kan være: Lars Andersen døpt i Haram 10.5.1767 (foreldre Anders Larsen og Brite Larsdatter) og Lars Andersen døpt i Volda 16.1.1763(far Anders Folkestad - mor ikke oppgitt) Det ser ikke ut til at der født noen Lars Andersen i Volda i 1765.Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei, og beklager at eg ikkje har registrert dette innlegget før no - det hadde sannsynlegvis spart enkelte for ein del arbeid... Du har heilt rett når du antek at Lars var frå Geitvika i Volda, i kyrkjeboka finn eg han med innførselen: 1776 Wolden døpt 5/1 1777 Lars Anderss. M GedevigKyrkjebøkene for denne tida inneheld ikkje informasjon om foreldra, men iflg Aarviknes: Voldasoga II, s. 417, var han son til Anders Pedersson, f. Oterdal og Anne Larsdotter, f. Bueide, som tok opp att Geitvika som bruk i 1774 etter at garden hadde lege øyde i 17 år på grunn av snøskred.Eg er svært interessert i å utveksle informasjon med deg, så ta gjerne kontakt med OlavM@hivolda.no Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Tormod !Fint å se at foreldrene til Lars Andersen antageligvis er funnet, men vis du fortsatt vil at jeg skal sjekke vielsen i Haram 1807, så gjør jeg det.Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Odd og Marie for all hjelp.Takk til Olav som vel har gitt meg svaret. Nå er jeg nylig begynt å pløye vei tilbake i tid. Vet du noe mer om Anders Pedersen Oterdal og Anne Larsdtr. Bueide? Når de levde osv. Bueide har jeg funnet ut er en Voldagård, men er Oterdal det?Skulle du vite foreldrene til Anders og Anne, blir jeg glad. Jeg skal selvsagt gi deg all den informasjon du måtte ønske i letingen framover.Marie, hvis du likevel kunne sjekke, hadde det vært utrolig hjelpsomt, selv om bygdebøker vel er å stole på.Håper på flere svar.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei igjen! Eg har i alle fall funne vigselsinformasjonen om dette ekteparet: 1773 Wolden vigde 4/2 1773 Anders Peders. Otterdal, Hornindal Anne Larsd. BueideIflg. Voldasoga var Anne f. 1752 som dotter til Lars Olson Bueide, f. Øverberg i Stryn og kona Magdeli Haraldsd., f. Grodås i Hornindal, om Anders har eg ikkje informasjon om foreldra.Anders skal iflg. Voldasoga vere d. 76 år gl i 1813, og Anne d. 86 år gl. i 1838. Dei hadde minst 9 born etter det eg kan sjå frå kyrkjeboka, 8 av dei står i Voldasoga.Eg arbeider som du forstår med det som skal bli Busetnadssoga for Volda, men har enno ikkje fått tid til å sjekke informasjonen om denne garden, det ligg enno litt fram i tid.Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Dette var storartet, Olav. Nå var jeg heldig å komme til riktig person.Du skulle ikke ut fra dine papirer finne ut mer: Anders Pedersen Otterdal (1737-1813) sine foreldre? Har du noen fødsels- og dødsår på Lars Olsen Bueide og Magdeli Haraldsdtr. Grodås?Når jeg får slike opplysninger som jeg leter etter, blir ærbødig og andektig. Dette var virkelig flott!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Apelseth

I 1777 kom det ei lesebok på morsmålet (dansk) til bruk i skulen. Forfattaren Ove Malling gav verket den storflotte tittelen 'Store og gode Handlinger af Danske, Norske og Holstenere'. Her er det vist til ei utgåve frå 1885.Under overskrifta «Vindskibelighed» står det:«Til at ophjælpe øde Gaarde have Anders Pedersen (..) 1774 nedsat sig paa Gaarden Gedevig i Voldens Præstegjæld, som i 16 Aar havde ligget øde, hvor han har bygget sig Huse og besaaet de gamle Aagre» (Malling 1885:240).mvh Arne Apelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei igjen!Dåpsinnførselen til Anne finn du på sidene til Ivar Ertesvåg (sjå under 1752 - du vil også sjå at ho hadde ei syster med same namn 1750) LenkeIfrå gravferdslistene i kyrkjebøkene har eg desse innførselane, som TRULEG gjeld Lars og Magdeli:1783 Volden jordf. /4 1783 Lars Bueide M 60 aar 1794 Volden jordf. 13/7 1794 Malene Bueyd K 74 aarAnnan relevant informasjon frå same lista er:1813 Volden jordf. 30/10 1813 Anders Peders. Giedevig M 76 aar1838 dødsd. 3/6 1838, jordf. 6/6 1838 Anne Larsd. Gjedevig Lægdslem K 86 AarDermed skulle ein vel i alle fall ha fått bekrefta informasjonen eg gjenga ovanfor.Når det gjeld nærmare informasjon om disse, må ein følgje tråden vidare i Stryn og Hornindal, og dette ligg under S & Fj. Eg kan ikkje sjå at disse kommunane er dataregistrert i Digitalarkivet for denne perioden. Om det er sett i gang arbeid med disse kjeldene kan truleg Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane svare på. Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg takker deg atter for god informasjon.Jeg lager en ny etterlysning på Lars Olsen Bueide og Magdeli Haraldsdtr. Grodås for å se om noen fra Stryn og Hornindal har informasjon om videre anerekke.På Peter M. Jangaards sider finner jeg Peder Rasmussen Otterdal (1708-80) og Ingeborg Eriksdtr. (1713-79) som mulige foreldre til Anders Pedersen Otterdal. Kan dette dokumenteres?Takk igjen, Olav.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Eg er interessert i litt meir informasjon om Lars Andersson Haram, har du dødsdato for han? Ta evt. kontakt med meg direkte - eg har tilgang på noko informasjon om søskena til Lars og evt. søskena til Anne, men eg vil gjerne få samanfatta kjeldematerialet mitt og ikkje berre bygge på tidlegare utgåver - dette tek litt tid... Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Tormod !Jeg leste litt feil, da jeg todde Olav M. allerede hadde sjekket denne vielsen i Haram 1807, og derfor så jeg ikke etter i dag. Men jeg skal ta en ekstra tur en av de nærmeste dagene for å få gjort det, men jeg har litt annen informasjon til deg :Dette er skrevet rett fra Hornindal Ætteliste.GR:NR. 206 (39) GRODÅS i Hornindal. Harald Kutsen Otterdal 1707-1774 gift første gang 1722 Anne Olsdatter 1699-1757. Barn:1. Magdeli 1722 gift med Lars Olsen Bueide, gbr.Sunnmøre. Barn: 1)Harald, på Bueide, 2)Marie gift Anders Gjerding, 3) Anne.2. Kristoffer.3. Ola 1732.4. Peter 1737.5. Knut 1739.6. Anne 1731.7. Brite 1733.Far til Harald Kutsen er : Knut Haraldsen 1681 gift Ingeborg Larsdatter Hjelle 1676-1735.Så var det Otterdal, Anders Pedersen er sønn av Peder Rasmussen 1708-1789 gift 1736 Ingeborg Eriksdatter 1713-1779.Jeg kan få scannet sidene og sendt deg de på e-mail, for det er en del informasjon som er dine forfedre fra Otterdal, Grodås.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Fantastisk, Marie. Dette var supert!!!Jeg er meget takksam om du kan scanne sidene og sende dem til moursun@online.no. (Jeg heter Hermod).Du finner ikke Lars Olsen Bueides foreldre? Fra Stryn?Tusen takk; jeg bøyer meg i støvet for den store hjelpsomhet!!!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hermod !Jeg ler godt nå, jeg vet at du heter Hermod, men akkurat nå har det virkelig gått rundt med navn og ord. Det har blitt litt mange navn idag, men nå er ihvertfall e-mail sendt, så får jeg håpe du kan lese det som er blitt sendt!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Dette er Hermod igjen. Ja, mailene strømmer på og ny og meget nyttig kunnskap kommer til meg. Jeg takker og takker.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hermod !Har nå fått sjekket vielsen i Haram i 1807.Der sto det : Soldat og ungkar Lars Andersen Gildvig/Guldvig og Pige Marie Andersdatter Haram.Forlovere : Peder Paulsen og Ole Larsen HaramDet sto i margen Drica Estemitri ?Foreldre var ikke oppført i kirkeboka. Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Marie.Flott at du sjekket vielsen i Haram 1807. Det jeg likevel lurer på, er hvorfor kona til Lars Andersen het Mari Andersdtr. når hun vitterlig het Mari Sjursdtr. (1783-1853)?Det du sendte til meg av kopier fra 'Hornindals Ættelister', gjorde at jeg reviderte min anetavle: Faren til Magdeli het Kristoffer Klemetsen (1692-1722) og het derfor Magdeli Kristoffersdtr. Grodås og ikke Haraldsdtr. Det jeg likevel lurer på, er om Magdelis oldefar Kristoffer Olsen Grodås (1636-1698) er bror av Harald Olsen Otterdal (1637-1704)? De er jo fra samme område. Vet du det?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hermod !Det står selvsagt Sjursdatter og ikke Andersdatter, kastet meg over dataen da jeg kom hjem så det gikk vel litt fort, godt du er våken !Når det gjelder Magdeli så vidt jeg kan se, er det Harald som er hennes far, men du har kanskje funnet en annen Magdeli ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.