Gå til innhold
Arkivverket

[#12042] Leonard Lippert, Råde gm Hanna ?, Rygge


Gjest Wenche Schjoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Schjoll

Er det noen som har opplysninger om hvem Leonard Lippert født 1856 i Råde, Østfold ble gift med?I følge FT 1900 er Leonard Lippert gift med Hanna Lippert (pikenavn ikke oppgitt) og har 3 barn. Hanna skal være født i 1856 i Rygge, Østfold og det eldste barnet er også født der (Karen 1888).Etternavnet er muligens Nilsen, men dette er høyst usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 finnes det kun 1 i Norge som heter Hanna og er født 1856 i Rygge. Sjekk Hanna Halvorsdt. 10 år. i Rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Hei. Takk for tipset, det er jo abslolutt verdt å undersøke videre.Som jeg skriver i innlegget er det antydet at hun skulle hete Nilsen til etternavn og det finnes ingen i FT 1865 med det navnet. Imidlertid finnes det en Hanna Nilsdatter født i 1855 som kanskje er den riktige - fosterdatter på Gribsrød i Rygge.Hadde derfor håpet at noen evnt. sitter med kirkebøkene for Råde og kunne gjøre oppslag enten for giftemålet mellom Leonard og Hanna (ca. 1887-88) eller Karens fødsel i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Wenche.Bare et lite innspill.Det finnes i dag Lippert-slekt i Råde,Rygge(Dilling) og andre steder i Østfold. Se telefonkatalogen.no og bt.no/skatt. Kanskje du kan ta kontakt med noen av dem. Kanskje sitter de inne med opplysninger du kan bruke.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Kom plutselig på at Leonard overtok Torp gård i Vestby. Tenkte at det kanskje sto noe om Hanna der og via en kollega som har bygdeboka for Vestby har jeg nå fått vite følgende:Vestre Torp ble solgt til Anton Nilsen i 1909. Leonard Lippert overtok den samme år fra svogeren! Leonard var gift med Hanna Nilsen fra Rør i Rygge. Står imidlertid ikke noe mer om Hanna der.Jeg har søkt litt på FT 1865 og funnet en Anton Nilsen (f.1849) på Røer Vestre i Rygge sammen med far: Niels Pedersen (f.1822) og mor: Grethe Marie Iversdatter (f.1822). Hanna står ikke oppført sammen med disse.Når jeg søker på FamilySearch etter barn av disse foreldrene får jeg frem Jørgen (f.1847), Hanna Kirstine (f.1855) og Gustav (f.1858), men INGEN ANTON.Det ser mer og mer ut som om Hanna født 1855 på Gribsrød i Rygge er den riktige Hanna.Jeg får enten prøve å få sett i kirkebøkene eller som du sier Gitte - prøve å få kontakt med noen i Lippert-familien som bor i Råde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.