Gå til innhold
Arkivverket

[#12043] Brooklyn Daily 1910: Dessertørene Zvigstad, Amble, Vefring og Halstensen


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg kom tilfeldigvis over 4 norske dessertører. Kjenner noen til hva som senere skjedde med dem?SHIPPING NEWS - Brooklyn Daily Standard Union'31 July 1910 RUNAWAY NORWEGIAN SAILORS ARE CAUGHT Before United States Commissioner MORIE four deserting Norwegian sailors were to-day given preliminary hearing upon the technical charge of having entered the country without official examination. On the night of July 26, while on shore leave, the seaman escaped from the steamship Woldegaurd, now at Yonkers in preparation for a trip to Mexico under command of Capt. M. WIIG. Since their filing every Norwegian rendezvous in New York and New Jersey had been ransacked for their apprehension. Late last night, however, the sleuths struck the trail and after locating the refugees in the sub-cellar of a saloon in Hamilton avenue, James T. PERKINS, a private detective, in company with Patrolman William J. MC MILLEN, of the Hamilton avenue station, surprise them while asleep. After examination to-day by Major MORIE, they were committed to the City Prison to await the action of the Norwegian Consul, who will remove them to Bergen, NOrway, for trial in accordance with treaty law. All but one spoke English. Their names are Henrik ZVIGSTAD, Anton AMBLE, Samon VEFRING and Sigurd HALSTENSEN'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Nordby

Jeg har muligens funnet tre av dem i folketellingen for 1900;Saron Wefring, skomaker, født 1886 fra Florø. Sigurd Halstensen, født 1892 Bergen, eller er det Sigurd Halstensen, f.1890 fra Aamodt på Hedemarken. Anton Gurinius Amble, f. 1892 i Bergen.Hva slags straff kunne de forvente seg?Kilde; Dig. 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Henrik Zvigstad kan vel kanskje være Henrik Just Qvigstad f. 1852, styrmann, funnet i skipslistene for 1900 (hele landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette ser for meg ut som en gjeng unge sjømenn fra Bergen. Derfor holder jeg minst to knapper på Sigurd Halstensen (f.1892) fra Bergen framfor han fra Hedmark. Anton Amble (f.1892) kan det vel knapt være tvil om, men jeg tror Berit bommer ørlite på 'Henrik Zvigstad'. Den Henrik hun nevner, hadde nemlig en sønn med samme navn: Henrik Just Qvigstad (f.1888). Jeg holder en knapp på ham.'Samon Vefring' er vel den mest usikre. Kanskje er skomakeren fra Florø, men alle fra Vevring i Sunnfjord med navn som Saron, Salmon, Sæmund o.l. kan vel være aktuelle? Kanskje flere detaljer kan finnes i sjømannsrullene (se innlegg 762 i 'Arkivforum').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.