Gå til innhold
Arkivverket

[#12053] Ragnhild Bessy Kristiansen Martinsen


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg ønsker informasjon rundt min mormor's tante Ragnhild Bessy Kristiansen. Hun emigrerte til Canada sammen med sin mor's søster i 1906 fra Kristiania. tanten's navn var Anna Mathilde Martinsen. gm.Johan Martinsen.Det virker for meg som at Ragnhild ble adoptert av sin tante og onkel. Grunnen var nok trolig pga. hun var født utenfor ekteskap.Ragnhild's mor var Magda Marie Andresen f.Kristiansen. f.1882 i Kristiania.All informasjon og tips er kjærkomment!!!MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. emigrasjon og FT 1900 ble Anna Mathilde Kristiansen f. 24/5 1877, Magda Marie Kristiansen f. 28/1 1882, begge f. Kristiania og ugifte i 1900, og Ragnhild Martins. f. 19/11 1901.Anna og Ragnhild emigrerte 13/4 1906 til Canada, fra bosted Kjølberggd. 25 III, til Annas mann som hadde reist før dem. Jeg vet du har emigrasjonen, men det har ikke de andre så jeg tok det med for å gjøre det enklere for andre å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Tusen takk for påfyll av informasjon Berit!!!Som dere ser fra infoen over reiste Ragnhild og Anna Mathilde til canada. Ragnhild var min mormors tante og jeg er derfor svært innterisert i denne kvinnen, som jeg aldri -har hørt om før.-Hvor bodde familien i Canada? -Finnes det noe ligninde som norsk folketelling i perioden etter 1906/07? -Er det slik at alle menn ble innkalt til å være med i krigen under 1. og 2. verdenskrig?, isåfall finnes Johan Martinsen i et slik register? -Finnes det noen bøker som viser alle 'innvandrere' som kom inn i Canada?, isafall hvor finnes det og er de nevnte personer ført opp der?Takk for alle tips og all info.MVH Kai Larsen Ha en fortsatt god jul og ett godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei igjen!!!Hvor var det mest trolig at mine slektninger dro? Det er vell slik at det var spesielle plasser de dro, slik var det jo i USA.Er det noen som har kirkebøker tilgjengelig som event. kan gjøre et opplsag for meg hvis det blir slik at jeg trenger det?Takk for alle svar og tips.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Er det noen som har info. om min søkende kvinne.Håper på hjelp, vil gjerne besøke en slektning, slekten er ikke stor heller.MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Finnes det folketellinger etter 1906 i Canada, kan isåfall noen sjekke ut om Ranhild, Anna Mathilde og Johan Martinsen finnes i noen av de flotte folketellingene verden består av!!!God natt. MVH kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg må nesten prøve igjen med dette innlegget. Jeg er veldig spent på å se om disse personer har noen etterkommere som lever idag...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Nå prøver jeg igjen.Altså min mormors tante Ragnhild Bessy Kristiansen blir født 19/11 1901 på Rikshospitalet (kvinneklinikken).Hun blir døpt den 23/11(?).Foreldrene er da: Magda Marie Kristiansen og Elias Nilsen (Han er en slags murer). Fadderne er helt ukjente!I april 1906 reiser hun og den nye moren (som egentlig er tanten) til Canada. De har med seg noen av Anna Mathilde manns familie.Etter det jeg også kan tro av noen av bildene jeg har fått tak i så kalte de gården 'Kampen'.Hvis noen har mere info. enn det jeg har skrevet ned nå så er jeg takknemlig for utfyllelese og videre hjelp på den tunge veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kai Larsen

Jeg la ut dette temaet for en stund siden nå, og vil bare fortelle at jeg ikke har fått kontakt med Ragnhild eller noen av henes etterkommere/slektninger der... Derfor spør jeg dere igjen om hjelp så jeg og min familie (mormor's familie) kan glede seg over en kusine/fetter!På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg har kommet over noen nye bilder som er sendt nettop fra Ragnhild. Bak på bildene så kaller folkene seg for Bowman. Grace og Raymond Bowman. Kan dette være etterslekt av Ragnhild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

For 2 måneder siden sendte jeg et brev folk som hadde etternavnet Bowman i Canada. Fant også tre personer som het Raymond Bowman (ett av navnene som sto på det ene bildet). I brevet la jeg ved mitt tlf.nr, min adresse og e-post adresse... I GÅR FIKK JEG MAIL AV RAYMOND BOWMAN!!!!!!!!!!!Han fortalte at han hadde en tante som het Grace Bowman (ett annet navn som stod på bilde sammen med Raymond's navn), men hun var død. Hadde derimot en tante (søster til Grace) på 98 år. Skulle få mail av han i morgen hvor han forteller meg om praten med denne tanten og noen andre familie-medlemmer.Tror altså faren til Raymond Bowman kan være fetter til min mormor! Kjempegøy, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Må desverre fortelle at jeg fikk aldri noen mail tilbake fra Raymond, slik som var forventet og avtalt. Er ikke sikker på om dette er riktig familie heller, men jeg får håpe og tro det alikevel.Ta for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Nå har jeg funnet en del opplysninger på nettet, da i Canadiske kilder:John og Anna Martinsen, gravlagt på NEW SUNNYRIDGE gravplass i HUGEL i NIPISSING, ONTARIO. Når er de gravlagt? Er det muligheter for å finne ut noe mere, som bl.a. hvem som står som betaler(betalte) av gravstedet? Kanskje finnes det noe skifte e.l.???Så fant jeg i folketelling 1911 for Hugel i Nipissi, Ontario: - Nils Martinsen (f.1875 Norway), - Marie Martinsen (f.1884 Norway), - Martha Martinsen (f.1903 Norway), - Asbjørn Martinsen (f.1905 Norway), - Sigurd Martinsen (1906 Canada), - Edtel Martinsen (1909 Canada).Denne Nils er bror til ovennevnte John Martinsen (gift med Anna). Jeg lette på de 8 sidene fra folketellingen for Hugel, men John m/familie fantes ikke der. Bare broren Nils m/familie.Mitt spørsmål er om det er mulugheter for å finne ut noe mere. Kommer nesten ikke videre, og det har stagnert i over 1 år nå, endelig en lysning!!! Håper kanskje noe har kjennskaper med Canada og kan hjelpe meg litt videre på vei...På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.