Gå til innhold
Arkivverket

[#12061] Leif Adolf% Nelly% - Brekken% Olsen% - Smelteriarbeider %Stenograf%


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Tittelen inneholder fornavn, etternavn og yrke til en person som er registrert i Utvandr. protokollene for T.heim som reist til Canada (Winnipeg) den 21/6 - 1930.Mitt spørsmål er: Hva kan jeg lese ut av dette??Denne mannen utvandret til Canada første gang 27/3 - 1924. Da het han Leif Adolf Brekken og var skotøyarbeider.Takknemlig for svar. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

For meg ser det ut som om tittelen inneholder fornavn, etternavn og yrke for 2 personer, nemlig Leif Adolf Brekken, Smelteriarbeider og Nelly Olsen, Stenograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det hadde jeg ikke tenkt på! Delvis fordi alle fornavn, etternavn, og yrkesbetegnelser står i den samme 'rute'.Nå har jeg sett at formålet for reisen er 'Returpassasjer', så det kan vel tenkes Leif Brekken tok turen over for å hente Nelly??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt hvorfor man legger opp en database slik at informasjonen kommer opp på denne måten, men de to personene er nok knyttet sammen på et eller annet vis. Din konklusjon høres veldig sannsynlig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg mener å ha sett lignende tilfelle i folketellinger uten at jeg kan vise til noe sted i farten. Det man ikke 'rammes' av, blar man gjerne forbi. Denne Leif Adolf er altså en slektning av meg.Takk for dine kommentarer!!Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Bruken av prosenttegn (%) mener jeg forklares bl.a. i folketellingene 'Spesialteikn'. Jeg kommer ikke inn på det nå, så jeg får ikke bekreftelse for mine utsagn. Likevel, om jeg ikke skulle huske fullstendig feil, er det som står mellom to prosenttegn overstrøket i originaldokumentet. I og med at Digitalarkivet legger opp til mest mulig korrekt gjengivelse, må også overstrøkne ord tas med. Slik jeg tolker det, stod det opprinnelig 'Nelly / Olsen / Stenograf' i protokollen. Dette ble overstrøket, og erstattet av 'Leif Adolf / Olsen / Smelteriarbeider' i de respektive felt fornavn, etternavn og yrke.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har helt rett. Dette står under Folketeljingar i Noreg - spesialteikn. Lenken fra DA virker ikke, men jeg kom inn via Google.Men 'min' Leif Adolf heter Brekken - Olsen står mellom prosenttegnene.Takk skal du ha for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.