Gå til innhold
Arkivverket

[#12065] Betaling for slektsopplysninger?


Gjest Per Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Hansen

Jeg har fått tilbud om å kjøpe opplysninger om slekt i Sverige ,400 kr. skulle jeg betale. Hva syns dere andre om dette? Har aldri sett at noen i dette forumet har krevd betaling for å dele sine opplysninger med andre. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Meningen om dette er helt sikkert 2 delt. Har du selv funnet frem til denne personen som vil selge eller har vedkommende henvendt seg til deg? Der synes jeg det går et skille. Jeg har selv sett eksempler på de som snapper opp en mailadresser i et forum og henvender seg direkte til vedkommende med tilbud om forskning mot betaling.Du kan jo legge ut en forespørsel etter slekta andre steder slik at kjøp bare blir et alternativ.Ellers så kan du jo forske deg frem selv.Men husk at det også kan ligge mange timers jobb og utgifter bak sammenstillingen.Så slå derfor ikke ned på alle som forsker mot betaling. Henviser denne utredningen til kilder? Hvilken kvalitet har den etc. 400,- er etter min mening noen langt fra avskrekkende sum å betale da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Takk for svar Nina. Jeg fikk tips om vedkommende i et innlegg der jeg søkte etter svensk slekt. Opplysningene jeg kunne kjøpe omfatter 30 forfedre og 20 familier med etterkommere. Det er ingen henvisninger til kilder. Jeg vet av erfaring at det ligger mange timers arbeid bak opplysninger vi finner, så det er vel ikke urimelig at vedkommende vil litt igjen for slitet. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Per!I slike tilfeller har jeg vurdert hvor mye de opplysningene er verdt for meg. Er nok litt enig med Nina at 400 kr ikke er altfor avskrekkende. Jeg har selv betalt andre for å finne fram ting for meg, og må jo da gå ut fra at det er riktig.Hvis du har blitt anbefalt vedkommende av andre, så er det kanskje ikke så useriøst som en i utgangspunktet skulle tro. Men det bør jo absolutt oppgis hvor informasjonen er hentet fra!Det har hendt at jeg har gått og ettersjekket det som jeg har fått fra andre (hvis jeg har muligheten til dte). Når jeg først vet hvor de er etc. så tar ikke det SÅ lang tid.Jeg for min del ser ikke noe galt i å ta betalt for den jobben en gjør, hvis en gjør det på forespørsel fra andre. Det kan uansett være greit å få dekket utgifter til kopier og porto og sånt.Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Ingjerd! Er helt enig med deg i at det ikke noe galt å ta litt betalt for den jobben en gjør, det blir uansett ikke rare timebetalingen når en tenker over det. Vedkommende jeg har fått kontakt, har nok gjort en kjempejobb, for det dreier seg om god del personer. Så alt i alt er nok ikke 400 kr noen 'blodpris'. Han har også hjulpet en amerikaner med å finne hans svenske slektninger. Så jeg kommer nok til å ta kontakt med vedkommende igjen for å høre litt nærmere om kilder osv. Det er greit å få andres synspunkter på denne saken også, slik at en kan se det fra litt ulike sider. Takk så langt! Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Per. Prisen i seg selv er ikke ublu, - men har du sjekket om opplysningene ligger ute på nettet ?? Veldig mange opplysninger ligger allerede i det Svenske Anbytarforum.Vi fikk engang krav på kr. 10000,- for ett slikt oppdrag. Men med en telefon til vedkommende, kokte det hele ned til utlegg for innlån av div filmkort. Mesteparten av opplysningene lå allerede på nettet.Lykke til. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Vill från svensk horisont understryka det Terje E Skrolsvik nämner ovan. Börja med att ställ frågor i Anbytarforum http://genealogi.aland.net/discus/ och se vad Du kan få för hjälp där.400 kr är väl inga pengar i sammanhanget - (vad blir det i norska? ;o) -, men om anorna finns i t ex Svenska antavlor eller annan dylik litteratur - och är framforskade av andra - kan det tyckas mycket betalt för 'kopieringshjälp'. Om dessutom - som många redan nämnt - det saknas korrekta källhänvisningar, är informationen värdelös. Om jag sätter mig i Din situation, och skulle välja att köpa genealogisk hjälp i Norge, skulle jag be om referenser, om telefonnummer o s v. Kanske skulle jag t o m välja att fråga öppet i detta forum om någon känner till vederbörande. Sedan har vi frågan om pengar och 'hobby eller yrke'; Var och en väljer om man betalar skatt, men för egen del väljer jag alltid att köpa professionell hjälp 'vitt', då jag tror det säkerställer kvalitén. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ellefsen

Jeg har selv betalt tilsvarende for opplysninger om min svenske slekt. Det var vel anvendte penger og hjalp meg et godt steg videre. Det går an å lete på Anbytarforum, men de som tar seg betalt har ofte tilgang til microkort og kan gi mange verdifulle opplysninger. Det er jo ingen u-pris i alle fall, hvorfor ikke gjøre et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Jeg har også betalt for opplysninger på min slekt her i Norge. Det var en som hadde forsket i noen av mine aner da de jobbet med å gi ut bygdebok. De opplysningene jeg fikk var meget verdifulle og jeg sparte masse tid så da betalte jeg kr. 400,- mer enn gjerne. (det var kildeopplysninger på alt det jeg fikk)l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Mange takk for alle svar. Det har vært veldig greit å få andres meninger og erfaringer. Til Olle Elm, prisen er 400,- norske kroner for opplysningene. Skal ta videre kontakt med vedkommende for å få¨mer informasjon om de opplysningene han har. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.