Gå til innhold
Arkivverket

[#12066] Knut Eriken Lenes fra Hemne - hvem var han gift med?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Knut Eriksen Lenes var født i Hemne i 1791. I 1817 kjøpte han 'Innestua' på Nedre Engdal som den gang lå i Aure på Nordmøre.Knut Eriksens bakgrunn vet jeg en god del om. Men hvem var han gift med? Jeg har tidligere i dette forum etterlyst opplysninger om Ingeborg Bårdsdatter som ifølge noen kilder var konas navn. Nye informasjoner tyder imidlertid på at hun het Ingeborg Ivers-/Ivarsdatter, og at hun skal ha brukt etternavnet Haukvik etter en gard som også ligger i Hemne. Hun skal være født i 1787 og døde i 1844. Hennes foreldre var visstnok Iver Anderssen f. 1752 og Kari Olsdatter (1756-1813.)Med så mange opplysninger skulle man tro at det er en grei sak å finne fram bl.a. ved hjelp av 1801-tellingen. Men under Haukvik finner jeg ingen Ingeborg. Derimot finnes ei tjenestejente med 'rett' navn og alder på garden Einum i Viggen under Byneset. På en plass under garden Saltnes i Buvik sogn under Byneset finnes også en Iver Anderssen, gift for 2.gang. Og Kari Olsdatter finner jeg ingen steder.Er det noen som vet noe om denne slekta som kan si meg om jeg er på rett spor? Er det evt. noen som er bedre til å lete i 1801-tellingen enn meg eller som har gode nok lokalkunnskaper i Hemne og Byneset (?) til å kunne si noe vettug om dette?På forhånd takk. Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Knudt Erichsen finner du i Hevne på Lænæss, men det viste du sikkert. I Romsdal amt, i Stangvig på gården Mørkdal finner du Enke og invalid Kari Olsd f.1753 med datter Ingebor Iversd f.1787, det er mulig de du spørr etter. hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette er nesten for godt til å være sant. Og takk for det.Det går da ikke an at opplysningene med navn og alder stemmer både for mor og datter uten at det har noe med 'mine' folk å gjøre. Eller?Garden Mørkedal kan være samme som skal være omtalt i bd. 2 av Roaldsets bok om Straumsneset. Er det noen som kan slå opp i den?Igjen takk for gledelig tilbakemelding.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.