Gå til innhold
Arkivverket

[#12077] Dataprogram - for å holde orden - hvilket er å anbefale?


Gjest Helge Orbekk
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Orbekk

Hei. Etterhvert blir det litt for mye å holde orden på i papirformat. Finnes det noen som kan gi meg info om hvilket dataprogram som er mest hensiktsmessig å benytte i denne sammenheng.(må også kunne gi kapasitet til å legge inn det meste av den info som ligger på DA/FT'er herunder feilskrifter ( forskjellige skrivemåter fra FT til FT mv) Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Det å velge et program for slektsforsking kan være et vanskelig valg , da det er et par gode programmer å velge mellom. Det som hjalp meg å velge , var å teste ut et par forskjellige program og deretter bestemme seg for det som en liker best. En skal også huske på at det å arbeide med et program som ikke er på morsmålet ofte kan være litt hemmende for de som ikke behersker engelsk 100% Hilsen John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Har selv brukt Brothers Keeper i mange år og er meget godt fornøyd med det, gir bl.a. mange gode utskriftsmuligheter. Men i det siste har jeg også begyndt å bruge WinFamily som jeg synes er et godt program når man skal konvertere til HTML for å legge dataene ut på en hjemmeside, men det er jo forskjellig hva man liker og ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Av de norske progammene synes jeg Embla er å foretrekke. De har en god hjemmeside som er ryddig og grei , og der finner en siste utgave av slektsprogammet i full versjon som en kan teste ut før en bestemmer seg. Hilsen John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ellefsen

Hei, ta en titt på Family Tree Maker. Bra program i norsk oversettelse. Det har også muligheter for utskrift av slektsbøker samt søk på internett etter 'din familie', E-post: kselland@robin.no Internettside: http://www.robin.no/~ksellandHilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

FTM er et OK program hvor spesielt grafiske slekts-tre er meget bra. Programmet har fått norsk oversettelse, somdessverre har ødelagt deler av importkvalitetene i den engelske versjonen. Det anbefales ikke å benytte den norske versjonen til import av gedcom informasjon. Import av antre databaser laget i FTM er OK.Embla er OK på flere områder, men er dessverre sørgelig dårlig når det gjelder utvalg av rapporter opg muligheter til selv å designe de få rapportene som finnes.Det kan være lurt å prøve 3-4 program ved å legge inn 30-50 personer som heneger sammen i familier. Legg spesiell vekt på å legge inn kilder. Test så programmenes rapportmuligheter. det er her programmene skiller seg spesielt fra hverandre.Av de 'norske' bør følgende prøves DISGEN, Cumberland Family Tree, FTM (med reservasjon), Reunion (Mac), BK og Embla. Dersom du vil ha det programmet som desidert er mest omfattende/gir brukeren best kontrtoll over innlagt informasjon (inkl utskrifter) bør du se nærmere på TMG.Se forøvrig DIS-Norges testresultat her; http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htmMvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.