Gå til innhold
Arkivverket

[#12079] Hva med de 'Frikirkelige'?


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Jeg har problemer med å finne opplysninger om personer som står beskrevet som 'frikirkelig'. Jeg finner dem i folketellingene i 1865/75 og 1900 for Bergen. Men der stopper alle spor. Skomagermester Erich Johan Jacobsen f. 20.07.1838 ble gift med Louise(Lovise) Christine f. Olsen. Hennes fødselsår er vanskelig å få tak i - da det på folketellingene står ulike fødselsår. Jeg tror den siste (fra 1900) er riktig. Der står oppgitt at hun er født i 1830, trossamfunn LF Frimenigheden. Hun forsørges da av datteren Hanna Pettersen, jordemor og tilhørende trosamfunn Methodist. I min farfars gamle dagbok leser jeg at hun trolig døde i 1904. Erich Johan Jacobsen må ha dødd mellom 1875 og 1900. Kan noen gi meg gode råd for hvordan gå videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann henne døypt i Domkjerka som Christine Lovise, far: Isak Olsen, mor: Anna Rostrup, f. 8.8., dpt. 30.8. 1829.Nokre av borna til EJJ og LC finst registrert som fødde. I nokre tilfelle står det Louise Isaksdtr., andre f. Olsen. Då er nok farens namn Isak Olsen.Men eg finn ikkje ho og EJJ vigde. Derimot vert EJJ vigd hjå Byfogden i 1860 til Mathilde Nicoline Tollefsdtr. Dei får ei dotter i 1861, Susanne Nicoline, døypt i Nykjerka, men mora døyr på barselseng.Elles veit eg at det kan vere problematisk å finne ut av dei som var med i frikyrkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har lett etter metodister og medlemmer av luthersk frikirke. For Arendalsområdet fant jeg deres menighetsprotokoller for årene fra 1870-1900 mikrofilmet og tilgjengelig på folkebiblioteket. Jeg skulle tro at registrerte trossamfunn på en eller annen måte også måtte rapportere til offentlig myndighet - eller av egen interesse overlater gyldne arkivsaker til f.eks. statsarkiv. Der ville jeg spurt. Jeg har også sett barn av frikirkelige innført hos luthersk sogneprest som 'dissenterbarn' i hans kirkebok... Hvis du vet hvilken menighet det gjelder, og den fortsatt er aktiv, kan du jo spørre direkte til prest/forstander. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk til Bjørn og Jarl! Jeg har funnet en Ane Rostrup i folketellingen fra 1801 - Vest Agder. Jeg søker videre for å finne ut om hun event. giftet seg der også. Tror ikke hun giftet seg i Bergen. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det kan vere henne, for sjå her på Bergen. Dette kan vere ekteskapet, for ho nyttar berre patronym og ikkje Rostrup nokre gonger når borna vert døypt:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg ville tatt en telefon eller skrevet et brev til presten i metodiskkirken på de aktuelle stedene. De gjør helt sikkert et oppslagt i kirkebøkene dersom disse befinner seg i kirken, eller de kan fortelle deg hvor kirkebøkene befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Når det gjeld Bergen, trur eg kyrkjebøkene frå Metodist-kjerkene er avleverte til SAB. Og noko av materialet er alt teke inn i basane (i alle høve døde) her på DA. Når det gjeld dei andre frikjerkene kan nok SAB gje nærare opplysningar. Elles har Liv Mykland skrive ei bok om dette materialet, men alt dette kan SAB meire om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.