Gå til innhold
Arkivverket

[#12080] Anna Katrina Karlsen, Kristiansund


Gjest Ann-Carin Bøyesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei! Jeg må ha hjelp fra noen til å finne anene til Anna Katrina Karlsen, f. 10.1.1873 i Kristiansund, d. 21.5.1948 i Trondheim. Hun ble gift med Ola Andreas Bøyesen (fra Trondheim) da han var i bokbinderlære hos fa. Henrich Loennechen i Kristiansund. To av deres barn ble også født her. De øvrige i Trondheim. Anna skal visstnok ha vært i Amerika i sine helt unge år og det kom også besøk derfra, en onkel Karl??? I 1900 bodde hun og Ole i Erling Skakkes gt. 19, Trondheim ref. folketellingen. Sammen med dem bodde da den ugifte Amalie Karlsen f. 1878 i Kristiansund. Hun var husbestyrerinne. Kan dette være en søster??? Hjelp meg!!!! Nyttårsklem fra Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Kristiansen

De fleste kirkebøkene for Kristiansund i denne perioden er brannskadd. Men det finnes en ”fotografisk kopi av kirkebok skadd i brann” som inneholder de konfirmerte 1880-1900, og den finnes på mikrofilm Nor 1 nr. 344. På pag. 46 i denne kirkeboken finnes konfirmasjonen til Anna Katrine Karlsen. Hun er konfirmert 2/10 1887, og opplysningene er: ”født 10.1.73; døbt 14.4.73, bosted: Krsund, Indlandet. Foreldre: ? ? (kirkeboken brannskadd i permen og fornavnet til faren er borte) Karlsen, Hstr Marie A?dersdatter; Vacc: 28.8.73; Karakter: Næst mg godt, meget godt”Søstra Amalie ble konfirmert 1ste April 1894, og det står i kirkeboken på pag. 90. ”No 93, Amalie Caroline Carlsen, født 11.7.78; døbt 24.9.78, Chr.sund, Indl. Forældre: (farens yrke og fornavn borte) Carlsen. Hstr Marie A+dersd. Almvig, Vacc: 3.7.79 Theien, Kar.: 2.5”I FT1875 fant jeg familien på Innlandet i matr.nr 330. (Det er i dag Skippergt. 5b.) Huset er tilhørende Baar Knudsen. 24 stk. bor i huset, og det er ”Gammelskolen” på Innlandet. Skolekommisjonen eide bygget 5/3 1836-26/2 1874.Person nr. 19 er ”Johan Carlsen, 2den Etage, Husfader Leieboer, g, Sømand Matros, f. 1842, Balaieigi Finland. Nr. 20 er ”Marie Carlsen, Kone, g, 1841, Thingvold” og nr. 21 er ”Anna Carlsen, Datter af Johan Carlsen, 1873, Chrsund”. Merknaden med at hun er datter av sin far er mulig påført da denne huslisten går over 2 sider og Anna Carlsen er første person på side 2.Jeg sjekket Tingvollboka under garden Almvik og lette etter Marie. Da jeg fant navnet hennes i kirkeboka, trodde jeg det sto Andersdatter, men mikrofilmleseapparatet var ikke av de beste, og det kan ha stått ”Audensdatter”. På Almvik var det født en Marie Audensdatter. I bygdeboka, Tingvollboka bind 2, står det at hun ble født i 1838, men i FT1865 er Marie 24 år, og den alderen stemmer bedre med Marie Carlsen på Innlandet. Bygdeboka forteller ikke noe mer om Marie enn at hun ble født. Du kan muligens sjekke om Marie på Innlandet er riktig datter vha. skiftet etter Auden Torsteinsen (faren?) som døde i ”1879?”, ifølge bygdeboka til Hyldbakk. Hvis det finnes et skifte. Skal du lete i bygdebøkene, trenger du både Tingvollbøkene, i alle fall bind 2, og Straumsnesbøkene bind 2 og 3. Marie Audensdatter Almviks aner går kanskje tilbake til Aspaætta, ifølge Hyldbakk.Jeg har ikke sett i kirkeboken over vigde i Kristiansund, men erfaringen min er at den er mer brannskadd. De kan jo også ha giftet seg andre steder, f.eks. på Tingvoll.Det ser ut til at du vil få nytte av en tur til Statsarkivet i Trondhjem. Lykke til videre med letingen. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei Tore. Om du aner hvor takknemlig jeg er for det du har skaffet til veie. Jeg hadde nesten gitt helt opp å finne ut noe om Anne Katrine. Nå har jeg mer å jobbe med.:-) Klem til takk fra Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ann-Carin Bøyesen

Tore! Jeg har slått opp i bygdebøkene og funne manage interessante aner. Kjempespennende!! MEN -hvorfor kan ikke jeg finne Johan og Marie i FT 1875??? Kan du forklare meg det? Mvh Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hvis du har lett her på DA, er det forståelig. FT 1875 for Kristiansund ligger ikke på nettet. For Nordmøre er det kun Aure som ligger her. Men FT 1875 finnes på mikrofilm, og det var der jeg fant dem. På Statsarkivet i Trondheim har de også folketellingen for 1885 (1885 var bare en bytelling), slik at du kan jo sjekke dem der neste gang du er der... Mikrofilm kan du låne inn til biblioteket ditt. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Takk for oppklaringen Tore! Har forresten vært på jakt i DIS-Finland etter Balaieigi. Finne mange Johan Carlsen på 1842, men ingen steder som matcher navnet på noe vis. Ser ut til at jeg har fått et nytt mysterium i fanget. Mvh Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.