Gå til innhold
Arkivverket

[#12081] Vigd i Bergen 1787


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Ole Willumsen og Sara Oline Olsdtr giftet seg i Korskirken i 7.10.1787. Er det mulig å få opplysninger fra den originele protokollen - spesielt om fødested og foreldre til brudeparet?I følge Undersøkelseskommisjonen 1803-5 - Bergen er Ole Wilhelmsen (Bordarbeidsmand som i FT 1801) fra 'Fieldberg'. Da er hans opprinnelse uklar fordi det finnes to sted på dette navn i Vestlandet: 1213 Prestegjeld/Sokn/Gard Fieldberg i Amt Søndre Bergenhuus og gard Fieldberg i 1134 Saledahl i Amt Stavanger.Mvh Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står ikke opplysninger om fødested i kirkeboken for Korskirken 1787 enn dem som ligger på nettet. I Bergen i 1805 skulle man nok tro Fieldberg hadde betydd Fjelberg prestegjeld i Sunnhordland, men såvidt jeg kan se, er det ikke døpt noen Ole Willumsen i Fjeldberg prestegjeld 1749-1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusend takk for svar!Står det heller ikke om det var hans 1ste ekteskap???Siden jul har jeg endelig muligheten å nytte familysearch av hjertens lyst. Der finner jeg:1.) Ola Villumsen, birth about 1750, Rogaland - SPOUSE Gunhild Sjursdtr, MARRIAGE about 1777, Rogaland2.) Ola Velumsen, Birth 1750, Sola, Rogaland, Father: Velum Osmundsen, Mother: Dorte OlsenEr Sola = Suldal?Det finnes mange Osmunds og Osmundsens i Manntallet 1701 for Stavanger Amt, Sogn Suldal - dessverre ikke noen på en gard Fieldberg.I databasen Undersøkelseskommisjon... står det om Ole Wilhelmsen under Listens bemerkinger: 'forevist Pass som udtjent Gevorben 7. Martz 1787' som betyr vel at han var forhenværender soldat som lot seg verve i 7.3.1787? Som soldat var han kanskje mobil nok for å flytte til Bergen og gifte seg der i andere ekteskap.Under Ekstrasesjonens vedtegninger leser jeg: 'foromelte Pass atter fremlagt og som den der tillige ikke ernære sigved Fiskerie eller noget skibsa.' Jeg har vanskelig å forstår dette. Kan det betyr at han ikke hadde lov til å være fisker eller sjøman?Med vennlig hilsen, Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sola ligger like utenfor Stavanger, Suldal er prestegjeldet innerst i Ryfylke.Passet viser at Ole Willumsen var ferdig med sin tjeneste som vervet soldat 7. mars 1787. Da hadde han trolig tjenestegjort minst sju år.Undersøkelseskommisjonen skulle kartlegge mannskaper for sjømilitær tjeneste. Ole Willumsen hadde tjenestegjort som gevorben soldat, i tillegg hadde han verken hatt næring som fisker eller ved skipsarbeid - ergo skulle han ikke tas med i oppsettingen av sjømilitære mannskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Barbara Lose

Forrige uke leste jeg deres utstilling ' Innvandring 1600-2000 - gjennom bergenske briller og bergenske kilder' en gang til. Lenken 'Delmenhorstiske gevorbne' minnte meg på Ole Wilhelmsen, som er jo betegnet som 'udtient Gevorben' i Undersøkelseskommisjonens liste. Betyr det at O.W. tjente under Johan Daniel von Kreber i det Delmenhorstiske respektive Sjællandske/Fynske Infanteriregimentet eller ble det tyske ordet 'gevorben' også brukt i andere sammenheng? Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.