Gå til innhold
Arkivverket

[#12082] Tilgjengelighet, Tysklang og kirkebøker


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Har noen erfaringer med leting i Tyskland ? Prøver å hjelpe noen kjente med å spore opp sin halvbror/søster født i Flensburg i 1949. Det eneste vi vet er farens navn, at han var soldat ved Tysklandsbrigaden og fikk et barn med ei tysk dame fra Flensburg. Det var tenkt å få de hit etter krigen, men det var antageligvis ikke særlig populært, så det ble det ikke noe av. Det har eksistert et brev og et bilde, men det er fjernet av noen slektninger. Kan det være mulig å få innsyn i kirkebøker for den tida ? Det er vel kanskje en lykkeønskning ettersom det i Norge ikke er lov å se i så nye kirkebøker. Er det noen som vet noe om dette, eller om hvordan saken kan gripes an ? Tok kontakt med Tyske Røde Kors, og fikk lov på hjelp. Men da vi sendte inn formell søknad, fikk vi beskjed om at de ikke kunne gjøre noe med så få opplysninger. (De visste allerede fra starten av at vi ikke hadde flere opplysninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Inger,Har du prøvd den Tyske ambassade eller Frelsesarmeen i Tyskland, uten at jeg har noe adresse ditt.Hva med folkeregisteret de har vel noe slikt i Tyskland også eller...Jeg har hørt fra andre slektsforskere at det ofte er vanskelig og få svar fra Tyskland men jeg har ingen efaring selv. Lykke til videre.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

En ide er kanskje å kontakte Frelsesarmeen i Norge. De har jo sitt 'nettverk' over hele verden.Lykke til.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei Tusen takk til dere begge. Sendte faktisk en mail til Frelsesarmeen i kveld. Det skal bli spennende å høre hva de sier. Ellers er det kanskje ikke så dumt å kontakte ambasaden. Det har vi ikke tenkt på. Det er så godt å ha hjelp av noen til å tenke. Tusen takk.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.