Gå til innhold
Arkivverket

[#12089] Etterlyser odølinger som utvandret til Amerika.


Gjest Trond Strandhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Strandhaug

Trond Strandhaug, 2100 Skarnes, 03.01.2003 22:46 (1) Min mor hadde 2 tanter og 1 onkel som vistnok skal ha utvandret til Amerika. Marthe Kntsdatter født 1856 fra Høiby i Sør Odal Ole Knutsen født 1865 fra Høiby i Sør Odal Indiane Knutsdatter født 1875 fra Høiby i Sør Odal Faren til ovennevnte barn er Knut Knutsen f 1828 d.1897 fra Høiby i Sør Odal. Høiby er forøvrig en husmansplass under gården Oppstad. Lurer på om noen har noe og bidra med vedrørende ovennevnte. Hvor bosatte de seg i tillegg er jeg interresert i og få hvite noe om eventuelle etterslekt. mvh Trond Strandhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

:-) Hei igjen!Du kan jo starte med å finne manisfestet til disse som ankom Ellis Island den 15.juni 1895. Du må nok bla litt tenker jeg.De kom med 'Etonce' fra Liverpool. 96. Ragna Knudsen, 8 år. 97.Martha Knudsen, 6 år. 98. Cristin Knudsen 11 måneder. Det står en M for male så om navnet kanskje kan være Kristian vet jeg ikke. 99.Indiane Knudsen emigrerte i 1895, 20 årHer finner du dem på Digitalarkivet, her er også Maria. Så henne ikke i forbifarten på Ellis Island. Hun er nok der, eller kan hun ha dødd på overfarten? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&variabel=0&postnr=110369&fulle=true&spraak=n>LenkeAlle med bestemmelsessted NY. Manifestet avslører sikkert noe mer.Ole dro muligens til Queebec allerede i 1893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Puuhhh, det var langt å bla for å finne det rette manifestet. Og når jeg endelig fant det på side 220 så skjønner jeg ikke hva som står i destinasjonsfeltet!! Sisuse Aly ett-eller-annet..og en eller annet stat.... Se linje 95 tom.99 Lenke Marie er iallefall med i linje 95, men jeg kan ikke se at det følger med noen mann selv om hun er gift og sikkert mor til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Siouse 'et eller annet'(Siouxindianerne du vet), kanskje dro de til Dakota? Eller trenger jeg briller? ]-)Skal vi tippe at Marie's mann ventet dem der? Og hva het han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei på dere! (og hei Nina!!) Det står Sioux City, Ia (Iowa) Det ligger i Woodbury County Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

]-) Selvfølgelig står det det! Det er lett å bli litt 'ordblind'. Å søke etter 'Indiane' i et slik område er jo helt 'bortkastet'.Kan noen finne ut, kanskje i en bygdebok, hvem Marie giftet seg med?En sted å begynne er kanskje denne siden 'Woodbury County Genweb' [url="http://www.rootsweb.com/~iawoodbu/>http://www.rootsweb.com/~iawoodbu/Har du prøvd å finne dem i census'en?Litt historie om omdrådet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

HEI NINA Dette tror jeg er feil Knutsen.Om jeg ikke misforstår er den Marthe du omtaler 6 år i 1895 altså født i 1879 'min' Martha er født som nevnt i 1856. Dette er den omtalte familie der noen utvander (folketelling 1865) Opstad Søndre Odalen Høiby Knut Knuts. Husfader Husmand med Jord g 69, Marthe Olsd.HansKone, Knut Knuts. Deres Søn bruger Pladsen g 38, Marie Hansd.Hans Kone bestyrer Husholdningen, Marthea Knutsd.Deres Datter ug 10, Hans Knuts. Deres Søn, Knut Knuts.Deres Søn, Karen Knutsd.Deres Datter 3, Ole Knuts. Deres Søn ug 1.mvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ok, skal studere det nærmere. MEN hva med Indiane som følger med på lasset til Iowa? Fantes det flere Indiane'r ...... på samme sted i Odal, eller hører alle disse Knudsene egentlig til samme familie? Disse Knudsene du viser til her er ut fra 1865 tellinga så de kan vel ikke matche de som utvandret i 1895 uansett mht. alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei igjen Nina Det er mye mulig at den Indiane er riktig Indiane. Alderen stemmer jo. Alderen stemmer med best med alderen til moren bare 7 år yngre. Hva slags stilling har hun?mvhTrond S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Indiane dro 21. mai 1895 fra Kristiania og ankom 15. juni 1895 Ellis Island. På manifestet står hun oppført som 'spinster'. Ugift kvinne rett og slett. Kan du få sjekket med kirkebøkene når de dro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

hei igjen Nina Digitalarkivet: Emigranter fra Oslo 1867-1930, Johan Hansen m u 2 Vaaler,jarlsb. Quebec, Hans Hansen m u 1/4 åR Vaaler,jarlsb. Quebec, Johannes Anderson m u Arb 26 Wermland Quebec 2153 Sverige, Nils Knudsen m u Arb 25 N.aurdal Quebec Ole Knudsen m G Arb 26 S.odalen Hvordan går jeg frem for å få bekreftet om dette er riktige 'ole'mvh Tromd Strandhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

For å finne ut hvor, hvordan og eventuelle ekteskap og etterslekt i Amerika, hvordan skal man da 'gå frem'.mvhTrond S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Først må du være sikker på hvem som drar når og helst hvor.Hvem er det du lister opp i ditt innlegg 5.1.03 kl 2148?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei Laila. De jeg lister opp i mitt inlegg er en Ole Knutsen fra Sør Odal som er registrert som emigrerte med andre fra Oslo 1867-1930, men er dette iktige 'ole'MVHTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

For å finne dem i USA, må du først finne utvandringen fra Norge. Du må nok i kirkebøker ol. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Trond!Du lurer på hvordan du 'går frem' for å finne dine utvandrere.1. du må finne ut om de virkelig utvandret. Sjekk kirkebøkene. Og så tar du emigrantprotokollene.2. så må du ha en dose flaks.Du spør i ditt innlegg her 'Ole Knudsen m G Arb 26 S.odalen Hvordan går jeg frem for å få bekreftet om dette er riktige 'ole''..-.Var din Ole gift da denne Ole emigrerte?LailaJeg har brukt litt tid i DA for å prøve og finne disse folkene dine, og jeg vet Nina har brukt en del tid.Så lenge vi ikke har noe tidsangivelse har vi ikke noe å starte med. Navnene er for vanlige til at vi kan gjette.I census 1920 finner jeg 27 stk. Hoiby. Ingen av dem passer med dine (ved en rask mys)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

HEI Laila og Nina. Sitter og 'filosoferer' litt vedrørende Indiane Knutsdatter. Hun var født i Sør Odal i 1875 og utvandret til Amerika. Du Nina, fant en I.K. som utvandret til Amerika 20 år gammel i 1895 altså født i 1875. Om det forefantes 2 stk. I. K. fra Sør Odal født begge i 1875 ville vel trolig den 'andre' Indiane forefinnes på listene fra folketellingen for 1900, men der har ikke jeg funnet noen I. K. Ut fra min 'filosofering' vil jeg anta at den I. K. som utvandret i 1895 er riktig Indiane. Det er vel lite trolig at om det forefantes 2 stk. I. K. at begge skulle utvandre før 1900 mvh. Trond S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du sjekket kirkebøkene angående disse unge møfrø?Det er vel en smule drøyt å påstå at det ikke fantes to søte små avkom av herremenn Knut f. 1875 bare fordi du ikke finner dem i 1900? Jupp. veldig drøyt.Du skal huske at folk i den tid ikke var så altfor skriveføre, og ikke særlig regne føre...Her må nok sterkere lut til. For eksempel kirkebok. Du bør i tillegg finne ut om de som reiste med den I.K. kan være nær familie.Kartet sier at du bør følge vegen ut av pc'n og inn i arkiver og kirkebøker.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Trond Strandhaug

Hei. Etter ovennevnte i 2003 har jeg kommet i kontakt med 'min tremening' i Sioux City, IA. Hennes bestefar Ole reiste over til Amerika først. Etter en par år kom kona Maria og barn etter. Ole døde tidlig slik at barna 'vokste' opp hos broren og svigerinna til Ole, Knut Knutsen. Min tremening, Karen lurer på hvor denne Maria kom ifra. Er det noen som kan hjelpe i den saken.Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.