Gå til innhold
Arkivverket

[#12091] Forskjellig service på de ulike Statsarkivene?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Kan det ha seg at de ulike Statsarkivene praktiserer noe ulikt? Det har seg nemlig slik at jeg har henvendt meg til et arkiv og fått stor hjelp og service. Men så har jeg gjerne skrevet et brev til et annet Statsarkiv og fått brev tilbake aT tidkrevende slektsopplysninger kan de ikke påta seg. Men er det så tidkrevende å slå opp i en kirkebok og finne en dåp når man leverer fødselsdato og fødested samt foreldrenes navn i noen tilfeller? Hvorfor er det så ulik praksis? Et arkiv jeg har hatt mye kontakt med har vært utrolig hjelpsomme,mens andre virker som om de ikke har tid til noe. Er det andre som har synspunkter her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det er store ulikheter, men det virker som om det beste er å ringe. Da fikk i alle fall jeg god hjelp. Må vel legge til at jeg et par uker før hadde sendt en forespørsel pr. mail, og regnet med at de brukte samme metode. Etter en uke fikk jeg et surt brev hvor de sa de ikke kunne gjøre tidkrevende arbeid, og la ved en utskrift fra DA,som jeg selv hadde sjekket på internett. Det lå også ved en giro på kr. 50,- for arbeidet.I følge statsarkivene kan de hjelpe til med enkle ting, men hva er enkelt når det er tidkrevende å slå opp i en kirkebok med vielsesdata oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jan Frode, på Hamar er de ganske flinke, i Trondheim heller ikke så verst, men: Skal de slå opp på alle forespørsler får de ikke gjort stor annet. Dette fikser du lett selv. Lån filmen for de aktuelle årene og kirkesogn for denne dåpen fra ditt lokale bibliotek via fjernlån. Har du ikke leseapparat selv så burde vel biblioteket ha ett. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Arkivverket har en felles serviceerklæring. Den er å finne på nettet, og den setter rammene for hva publikum har krav på/kan forvente: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg leste nettopp serviceerklæringen som Nedrebø nevner, og den virker jo både grei og preget av gode intensjoner om å yte service til publikum. Man kommer likevel ikke forbi at en slik serviceerklæring gir, og vel må gi, et visst rom for skjønn. Og det er min erfaring at dette skjønn i praksis utøves ulikt av ulike personer ved ett og det samme arkiv.Et eksempel: Ved personlig oppmøte på et statsarkiv, fant jeg selv ut at min fars sjømannskarriere - d.v.s. alle hans forhyringer m.m. - foreligger i en bestemt protokoll på dette arkivet. Men ved henvendelse til personen i skranken, var likevel svaret at det dessverre ikke var mulig hverken å få se denne protokollen (for å skrive av hva jeg var interessert i) eller å få en kopi av aktuelle sider. Begrunnelsen ble, høflig, men bestemt, opplyst å være at protokollen var i såvidt dårlig stand at den ikke tålte hverken å bli slått opp i (ikke engang av arkivets personale, ble det sagt!) eller å bli kopiert fra.Jeg fant det sant å si vanskelig å forstå hva man oppbevarer arkivsaker for, dersom ikke engang arkivets eget personale har lov til å røre materialet. Et par dager senere skrev jeg derfor et brev til det samme statsarkivet og ba pent om kopi, og bare 2 eller 3 dager senere kom kopien hjem til meg i posten. Saken fikk således et heldig utfall for meg. Men hva om jeg hadde valgt å ta det første nei som det endelige svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Fordelen med å hendvende seg til Statsarkiveti Bergen er flere. Jeg kan nevne noen:- En stor del av materialet finnes på Digitalarkivet og ingen andre arkiver i landet har så mye kildemateriale registrert på nett -En Statsarkivar som virkelig skal ha ros for den service han og hans medarbeidere yter via Digitalarkivet -velvillighet i henvendelse om originalkopier Jeg vil ikke nevne navn på arkiver-men noen gir nesten alltid avslag på flere av henvendelsdene jeg har foretatt. I forbindelse med kopier er også noen langt mer restriktive enn i Bergen. Ros til BergenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Mye stoff er også tilgjengelig som film eller fisch eller man få kopier. Har man et bibliotek eller et statarkiv i nærheten er alltid mulighetene tilstede for å kunne studere materiellet ved egen hand og man trenger ikke reise milevis avgårde.Hvis man ser på aktiviteten her, i alle postlister og alle nyhetsgrupper hvor det spørres etter stoff/hjelp så ville nok en fri mulighet til å overlate alt til statsarkivene ville lett utvikle seg til at det blir Statsarkivene som driver vår hobby og vi bare skriver av det som kommer.Har også sendt spørsmål, både direkte og vi nettet og har ikke fått svar, men det må jeg vel avfinne meg i. Håper imidlertid at muligens sprøsmålene ikke er helt kastet og at det en dag kommer et svar. Imens fåt vi vel leve i håpet at kilden en gang blir lettere tilgjengelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei!Jeg har hatt flere henvendelser til statsarkivet her i Bergen, og alltid fått god hjelp og svar pr. E-Mail. Hvorfor kan ikke de andre Statsarkivene også svare pr.E-Mail. Dette har forundret meg, og hva er grunnen.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Dette kan jo gjerne komme frem.Jeg er enig om at vi alle må kunne forvente en minimumsleveranse.Det kan jo gjerne komme en utredning laget av RA/SA om dette forholdet, men jeg tror ikke at diskusjonene her gir noe mer. Det blir bare ville spekulasjoner.Og jeg er sikker på at RA/SA er så til stede her at de forstår at det er sterke ønsker.Men jeg tror vel også at mange henvendeler til RA/SA er av slik karrakter, at data allerede finnes tilgjengelige på filmer, fischer, digitalform og da kan det være naturlige reaksjoner fra de samme institusjonene. Og det er vel også slik at en del registreringer i kildene ikke har med seg alt som står skrevet, men det er igjen et spørsmål av hva vi som brukere ønsker.Tidligere var mange nok fornøyd med anene til den person vi søkte, nå er behovet for flere og flere opplysninger økende.Vi får satse på SA/RA får utnyttet sine ressurser maksimalt, bl.a. til gode fischer, filmer, cd-er og digitalisering. Dette når flere og ikke akkurat vårt eget ego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Til Allis-ElinHvorfor må du få svar som e-mail ? Jeg har gjort noen henvendelser til SA arkivet på Hamar og hatt bare gode erfaringer. Den ene gangen ringte jeg, fikk da svar over telefonen med brev senere. Sendte en annen forespørsel med e-mail, denne ble besvart med brev. Her var det tatt flere sider med kopi av en soldatprotokoll og alt var gratis.Når de ansatte på arkivet er så hjelpsomme og hyggelige så betyr det vel ingen ting på hvilken måte en får svar. MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Ragnhild! Det er ikke det at jeg må ha svar pr. E-Mail, der har du misforstått meg. Har bare fundert..... For all del så er jeg takknemlig for den hjelpen jeg har fått når jeg har henvendt meg til et statsarkiv.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.