Gå til innhold
Arkivverket

[#12097] Hvordan finne etterkommere etter 1900?


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Jeg har nå holdt på med min anetavle i et par år, og har derfor (naturlig nok) også begynt å se på etterkommere etter mine tipp(tipp(tipp)))-oldeforeldre.For den del av slekta som er relativt nær, og der jeg har navnene, føles det naturlig å ringe å presentere seg som tremening av en onkel e.l., men hva med den del som er lenger ut? Er f.eks. svært interessert i etterslekten på farssiden, men har her bare noen navn på (ugifte) personer fra FT1900, og har egentlig ikke noen god plan for hvordan jeg skal gå videre med disse. Hvor de bor, og hva deres etterkommere i dag heter, har jeg ikke peiling på. Det er også svært få gamle igjen i egen familie - kun en døv grand-onkel på 90, som jeg tror jeg har fått det meste ut av.Hvordan går jeg videre herfra? Noen som kan dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug,

Hei Lars. Jeg leste innlegget ditt, og her er mitt råd. Jeg har ikke så veldig lang erfaring men der hvor jeg vet navnet på en person(helst mannsperson pga.etternavnet) har jeg forsøkt å finne adressen og skrevet et enkelt brev og forklart min 'historie' Så oppga jeg min adr.tlf. og e-mail og ba vedkommende om en tilbakemelding. Selvfølgelig ba jeg om unnskyldning hvis jeg hadde kontaktet feil person. Du kan jo prøve telefonkatalogen også. Søk i den! Et annet tips er å låne bygdebøker der det er mulig. Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger på både brev og telefonhenvendelser, så det er forsøket verd. Kanskje en av de personene du kontakter kan hjelpe deg videre? Lykke til med registreringen din. :)) Mvh Anne-Lise Skillinghaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

I tillegg til å kontakte mulige slektninger pr. brev eller benytte bygdebøker, kan det også finnes noe i Norges Bebyggelse, et bokverk fra midten av femti-tallet som tar for seg husstandene rundt om i landet (ikke byer ( bykjerner), så vidt jeg vet). Disse bøkene kan du låne på bibliotekene. Registrene er satt opp på etternavn, så det er også her mannlige slekninger som har beholt etternavnet, du kan finne. Hvis du vet bosted da, selvfølgelig. Det går jo an å kombinere med skattelistene og telefonkatalogen. Det finnes også en dødsfallsliste på nettet 1995-2000. Jeg har hatt stor nytte av alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Skattelistene som er utlagt på DIS-Norge + telefonkatalogen på cd har gitt meg flere fulltref,forutsetningen er et etternavn og en liten peiling på hvor i landet-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her trengst litt vaksenopplæring: Dei fleste prøver å skaffa seg ei nettadresse som er så logisk som mogeleg. DIS-norge kunnedifor vera enten www.dis-norge.no eller www.disnorge.no. Det syner seg at begge fungerer. Elles er det lurt å bruka ein søkemotor som td www.google.com. Søkjer du etter dis norge kjem du også då fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Hvis en bruker Intern. Explorer så står Dis-Norge øverst oppe til venstre: 'Innmelding i Dis-Norge'. Trykk på den og derfra kan du gå videre. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Takk for gode tips.Ett problem er at det er særdeles dårlig dekning med bygdebøker for Fjære, Aust-Agder (dekker kun noen få gårder foreløpig, og de fleste er uten interesse for meg).Nyhetsgrupper på Internet er selvsagt en mulighet, men jeg antar at nedslagsfeltet her blir dårlig - særlig blant eldre, som jo kanskje sitter med den mest interessante informasjonen.Tenkte derfor på annonsering i lokalavisen som en mulighet. Er det noen som har forsøkt det?Hva med lokale historielag - noen som vet om det finnes et slikt for Fjære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei igjen Lars,hvor mange forskjellige personer er det du prøver å finne etterkommerne etter?. Og hvor mange forskjellige slektsnavn er det. Kjenner noen som ikke bor så langt unna Grimstad skjønner du. Du kunne jo annonsere etter etterkommere av følgende slekter på digitalarkivet?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.