Gå til innhold
Arkivverket

[#12100] Marthe Torjersdtr. Stahlsberg gift i Bergen 09.07.1815,hvem var hun ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Marthe giftet seg i Kirskirken i Bergen med Lars Olsen Lea f.1781 på Høiland i Rogaland og død i Bergen 03.12.1866.Marthe døde 07.05.1826.Hun var da 38år , altså født ca. 1788.Kan noen fortelle meg hvem foreldrene var og hvor hun var født ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 AA Gierrestad, Voje grd finnes en Marte Torjusd. 12 år. Foreldre Torjus Torbiørnsen 52 og Kari Pedersd. 41 år.Jeg vet jo ikke om dette er henne, men med det navnet du oppga og +- 2 år på 1788 ble det den eneste jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Berit. Jeg fant henne jeg også , men det var dette tillegget til etternavnet som får meg til å tvile.Dersom det er et gårdsnavn , så tror jeg det bare er i Oppland navnet finnes , og det er heller ikke mange med det etternavnet (Stahlsberg el.l.) i 1801 tellingen.Men kanskje det er noen blandt digitalarkivets mange brukere som kjenner folket. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Stalsberg finnes bl. a. i Skedsmo i Akershus. I FT 1801 er gården sannsynligvis skjult under navnet Kalsberg. På gården Knepperud (Kopperud?) i Skedsmo finner vi Marthe Torgersd. som bare var 5 år i 1801.Navnet finnes også flere steder, men da er det kanskje nyere. Jeg har mest tru på Stalsberg i Skedsmo, for her var det mange arbeidsfolk som kunne tenkes å flytte på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser de fikk barn med navn Torgier og Anna 1818 begge +, Thomas 1820, Thorjer + og Ole Johan 1824. Alle døpt i Domkrk.Siden de som skulle passet med alderen til Marthe ikke ser ut til å være rett, søkte jeg kun på navnet hennes(Marthe T(h)or..) og sjekket foreldre og søsken mot hennes barns navn. Fant da i 1801 i VA Holme, Fladaasen grd. Marthe Thorgiersdt. 8 år, foreldre Thorgier Thomassen og Karen Thoresdt., søsken Ole og Anne. Det ble da 3 treff som du ser. Ellers er det som nevnt av Halvor Marthe 5 år på Knepperud i Skedsmo A.Det er litt langt fra Skedsmo til Bergen, og med tanke på at Lars var fra Rogaland og jekteskipper har jeg litt mere tro på en fra kysten på strekningen Sørlandet til nord for Bergen f.eks. Jeg ser at Lars var lysestøper i 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til dere begge for nyttige innspill.Jeg tror fødselsåret 1788 ikke er særlig feil.Derimot kan det jo godt tenkes at Stahlsberg er et navnhune bare har tatt.Ingen av barna får dette som mellom/etternavn og det benyttes heller ikke andre steder enn ved giftemålet i 1815.Nå var jo Lars jekteskipper før han av ukjent grunn ble lysestøper , og han kan jo ha truffet sin tilkommende på en av sine turer langs kysten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.