Gå til innhold
Arkivverket

[#12101] Skifteprotokoller - Skottland


Gjest Liv Biseth Berger
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Biseth Berger

Er det noen som kjenner til skifteprotokoller evt. dødsfallsprotokoller i Skottland?Det dreier seg om dødsfall i Kirkliston, West Lothian i 1782 og 1803. Hvor kan jeg henvende meg i Skottland?Hilsen Liv Biseth Berger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har også vært på jakt etter skotske skifteprotokoller fra 1700-tallet, men fant ut at det i Skottland var langt vanligere med testamenter enn skifter. Nå var det ganske velstående folk jeg var på jakt etter opplysninger om, og jeg vet ikke hvor vanlig testamenter var blant vanlige folk. Du bør i alle fall være klar over dette i arbeidet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Takk til Vidar og Knut.Den familien jeg gjerne skulle ha sjekket dødsfallene på, kan kanskje være min skotske tipptippoldefars familie.Min tipptippoldefar, George Bisset, kom til Norge ca. 1792. Han skulle anlegge engelsk jordbruk for Bernt Anker på Frogner hovedgaard. Bisset giftet seg i 1793 med Kirsten Petersdatter og de fikk 11 barn. Jeg har fulgt familien fra Frogner hovedgaard, Sander i Maridalen, Haug gård i Nittedal, Wilberg i Sørum og til sist på Økeren gård i Aker. George Bisset døde på Økeren 24. desember 1820.Det som er problemet er hvor i Skottland kom Bisset fra. Jeg har noen få skriftlige holdepunkter, men bare Glasgow området eller i nærheten av Edinburgh. Det skulle også finnes en bror som var kjøpmann i Glasgow.Det har vært gjort mange undersøkelser i Skottland, men det viste seg at det var mange personer med samme navn født på omtrent samme tid. Det finnes ingen utreise fra Skottland og det finner heller ingen brev i Bernt Ankers privatarkiv som gir noen opplysninger, kun utbetalinger i regnskapsprotokoller.Det har vært sjekket på diverse George Bisset født rundt ca. 1760 om giftemål eller barn. Da har jeg kommet fram til en familie i Kirkliston i West Lothian som hadde en sønn ved navn George. Det finnes ikke noe mere spor etter George i kirkeboken i Kirkliston. (Han kan selvfølgelig være flyttet). De andre personer med samme navn har giftet seg i Skottland.Foreldreparet jeg gjerne skulle ha sjekket er William Bisset og Jane Duncan. Han døde i 1782 og hun i 1803. I følge en gravstensprotokoll e.l. skulle det ligge en sønn ved navn Hugh Bisset i samme grav. Han finner jeg på FamilySearch i Kirkliston med en stor familie. Derfor hadde jeg håpet at det skulle finnes et skifte etter denne familien, men jeg forstår at det kanskje blir vanskelig.Hvis det er noen av dere som har andre gode forslag på å løse denne 'nøtten' hører jeg gjerne fra dere.Vennlig hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg gjorde et søk etter William Bisset og Jane Duncan i en database med 'Scottish Wills and Testaments', men dessverre uten å finne noe relevant. Databasen finner du her:Lenkemen det er jo ikke sikkert at databasen er komplett. Du kan jo ta kontakt pr. epost for å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du forresten søkt på varianter av navnet? Disse variantene finner du på linken i foregående innlegg. Kanskje verdt å prøve på andre søk også (eks. Familysearch)?Bisset: Bissat, Bissett, Bissatt, Byssatt, Bizet, Bisset.Duncan:Duncane, Hoveson, DuncanHer har du en fin side å søke videre på [url="http://www.genuki.org.uk/big/sct/#Probate>http://www.genuki.org.uk/big/sct/#Probateog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Liv. Tror ikke jeg kan hjelpe så veldig mye, men kanskje gi deg en liten støtte i forhold om muligheten for familien fra West Lothian. For her er det et sammentreff mellom din skotte og en annen skotte, en av mine forfedre, John Alexsander Robertson, som kom fra Uphall i West Lothian. Også han kom til Norge for å hjelpe til å bygge opp norske gårder og han var også på en eller annen måte knyttet opp til Anker-familien og jeg tror han var på Frogner før han etter hvert endte opp i Tune i Østfold. Han kom også til Norge på samme tidspunkt, rundt 1790. Hans kone var søster til den engelske konsulen i Norge, John Mitchell, som blant annet havnet i slosskamp med Bernt Anker. Familien bodde på Bogstad. Aner ikke om du finner noen ledetråder men sammentreffet er i alle fall der.Du finner også diskusjonsgrupper for Skottland på samme måte som vi har i Norge, med god aktivitet. De kan også være aktuelle å bruke for å få hjelp. Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette må jo være noe for deg, det ligger en e-mailadresse bak navnet også. Det dukker også opp et nytt mellomnavn Jamesson (sønn av James?). Tipper at første barnet var oppkalt etter hans far. Kanksje det kan by på nye muligheter til å søke i kilder. George og Alexander er de neste barna og jeg antar at de også bærer navn fra farens slekt.Drister meg til å si at du kanskje er på feil spor. Søk på James Bisset igjen så kanskje du får noen hint [url="http://www.scottishdocuments.com/content/default.asp>Lenke'For more information on the following contact: Kristin Biseth George Jamesen Bisset born about 1760 in Scotland, maybe Glasgow. Went to Norway in 1792 on request of Bernt Anker to do English farming on his farms. He married Kirstine Pedersdatter in Oslo. 11 Children all born in Norway. James b 1793, Mathea b 1795, George b 1797, Alexander b 1799, Inger-Marie b 1801, Mathias b 1803, Henrik b 1805, Agnete b 1807, Karen Margrete b 1810, Johannes b 1812, Jens Johan b 1817.Innelegget er hentet fra http://www.barney.org/search.htm og det finnes http://www.barney.org/bissett.html......og du vil kanskje sy deg noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det ble født en George Bisset den 15.okt 1764 i Rathen, Aberdeen, Scotland. Far James Bisset. En annen Gerge Biz(z)et ble født 1. februar og døpt 10. feb 1765, Carriden,West Lothian, Scotland. Far James Bizet, mor Mary Campell. (Kilde Familysearch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Til Lars. Takk for interessant innlegg om Alexsander Robertson. Han har jeg ikke truffet på i forbindelse med Frogner hovedgaard. Det kom 2 skotter til Bernt Anker ca. 1792 da han overtok Frogner. Den ene var George Bisset og den andre var gartner James Leschlie. Den sistnevnte har jeg ikke støtt på senere. Kanskje han dro tilbake til hjemlandet.Til Knut. Takk for gode tips om 'Scottish Wills and Testaments'. Denne basen skal jeg se mere på. Jeg har aldri vært borte i denne tidligere, og den kan jo komme til nytte. Tusen takk.Til Nina. Takk for stor interesse om min tipptippoldefar. Jeg er klar over at Bisset skrives på mange måter. Familysearch har vært flittig benyttet sammen med hjelp fra personer i Skottland.Jeg er klar over innlegget på http://www.barney.org/search.htm og hvem som har lagt det inn. Det stemmer at dette er samme familie. Jeg kom sent i gang med internett og var nok litt forsiktig til å begynne med, men jeg har forsket på familien i mange år.Det er litt misvisende at navnet Jamesen har kommet fram. Et av barna ble konfirmert etter at faren var død, men bodde hos sin bror James på Bjerke i Sørum. Jeg regner med at dette er forklaringen. Navnet som ofte har blitt brukt ved kirkelige handlinger er Jørgensen. George ble på norsk Jørgen. Jeg har også tenkt på oppkalling, men er ikke så sikker på dette lenger. Senere har dette forekommet. En liten artig en! Den yngste sønnen Jens Johan flyttet til Gøteborg med hele sin familie. Der ble han bryggerimester og navnet ble her skrevet Bizet. Jer har tidligere vært i kontakt med Landsarkivet i Gøteborg og fått en del opplysninger der.Det er hyggelig at flere er interessert denne gangen. Jeg har prøvet en gang tidligere med hele Georg Bissets familie, men den gangen uten svar. Takk, takk alle sammen.Vennlig hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Vidar Larsen

Hi Liv. Come across a two page article about Wills and Probate in the latest issue of Family Tree magazine today. This may be of use to you. “Scottish Wills. The Family Record Centre ( www.familyrecords.gov.uk/topics/wills_1.htm ) has some advice on tracing Scottish wills. The main online resource is Scottish Documents ( www.scottishdocuments.com/content/default.asp ). Here you can search, free of charge, in a database of 350,000 “defuncts” in Scottish wills. At present it covers1500-1875, but is due to be extended to 1901 soon. Gradually the index entries are being linked to digital images of the wills, which you can download for £5 per will.” I hope this will be of some assistance to you. Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Stensrud

Jeg ser det er lenge siden denne tråden var oppe,og du har kanskje funnet ut av det nå.George Bisset var født i Carriden,West Lothian,sønn av James Biset.Min tipptipp oldefar,John Alexander står som vitne ved ektepakten mellom George Biset og Christy Pettiw ??.Hun kom fra Stirling.Ektepakten er datert 11 mai.1793.George var da 25 år.og i tjeneste hos Bernt Anker. Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.