Gå til innhold
Arkivverket

[#12102] Skydsgutt? etc.


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg har noen spørsmål jeg lurer på. I folketellingen i 1875 er en av mine aner oppført som Skydsgut. Han var bare 10 år så hvilken jobb var dette. Min tippoldemor bor på gården Stenslien søndre i Ålen i Sør-Trøndelag i foketellingen 1900. Hennes navn er Kari Klausdatter f. 1833, under familiestilling er hun oppført med el. Hva betyr det? Hun var allerede enke for 2. gang kan det være det det betyr? Så et siste spørsmål. Ålen/Holtålen har folketelling 1801, 1875 og 1900, kan det være riktig at det ikke var noen telling der 1865? På forhånd takk for svar.Med vennlig hilsen Sissel Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Skyssgut: Det ligg vel i namnet, han dreiv med hesteskyss; frakta truleg folk frå ein stad til ein annan med hest. Om han gjorde det alleine eller var saman med nokon skal eg ikkje ha sagt. Men eg var vel heller ikkje stort meir enn ti då eg var ute med hesten alleine.El betyr einslg losjerande, som du også finn under forklaringane.Du minner meg om noko; eg har også sakna Holtålen. Me skal undersøkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.