Gå til innhold
Arkivverket

[#12107] Mikkel Villums. Førde/Børnes f. 1751 i Sund


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Denne mannen er meg en gåte! Har han kanskje en navnebror?Jeg har notert meg at Mikkel Villums. Førde er f. ca. 1751 i Sund og at han har en bror Jens f. 1755, ved brorens dåp er faren oppført som Willum Michelsøn Førre. Mikkel konfirmeres i 1771 fra Førde, men jeg finner ham ikke døpt.Hvem er foreldrene til disse to?Det kan da vel ikke være Villum Mikkels. Midttveit på Nedre Børnes, som først var gift med Synneve Thommesdtr. Børnes. Hans andre kone kjenner jeg ikke, men det er hun som i tilfelle er mor til de to ovennevnte, i tillegg til disse som er født på Børnes: Anna f. 1754, Ole f. 1756, Grim f 1757, sønn f. 1762, Ole f. 1765, Villum f. 1768.Kan noen hjelpe meg videre her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det sjømilitære manntallet 1749-1777 forteller at Villum Mikkelsen Børnes var 43 år gammel i 1749, og at han var død i 1772.Villum Mikkelsen Førde ble innført i rullen i 1751, 23 år gammel. Michel Villumsen Førde var ett år da han ble registrert der i 1753, og Jens ett da han ble registrertt i 1755. Om Jens står det at han var død i 1773. Villum Mikkelsen Førde står som født i sjølegd, husmann, og død 1781 i rullen 1778-1785.Rullene viser at det var to forskjellige Villum Mikkelsønner på Børnes og Førde, den ene født ca. 1706, den andre ca. 1728.Dersom man tok seg tid til å leite gjennom den sjømilitære rullen 1749-1777 ville man nok finne Villum Mikkelsen, født ca. 1728, innført som ungt mannskap på den garden han kom fra, før han flyttet til Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette hjelper jo godt på vei! Jeg har til nå bare funnet ett farsalternativ og forsøkt å finne forbindelser mellom Børnes og Førde. Helt klart feil vei å gå! :-) Nå som jeg vet det fantes to ganger Villum Mikkelsen, er jo mulighetene større. Takk for innspill!Finnes det andre også som kjenner til disse, er jeg takknemlig for pekepinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.