Gå til innhold
Arkivverket

[#12109] Forfedre til Peder Fram i Frøland,Hjørundfjord.


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei ønsker å spore opp forfedre til PEDER FRAM I FRØLAND,(I HJØRUNDFJORD)Hans sønn var:KNUT FRAM I FRØLAND(1789-1846)han var børsesmed og bjørneskytter. Han giftet seg i 1825 med:MARTHE OLSDTR YTRE STEINNES,han bosatte seg på sin kones farsgård Ytre Steinnes,denne gården lå i Ørsta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei kan noen bekrefte at denne Peder er den samme som han i 1801.tellinga:LenkeFINNES DET EN BYGDEBOK FRA DETTE STEDET?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei! Det kan sjå ut som du er på rett veg. Iflg Bjørn Jonson Dale: Ørstingar I, skal Knut Pederson vere fødd 1789 og frå bnr 2 på Fram-Frøland i Hjørundfjord. Det finst gode bygdebøker for Hjørundfjord: Ragnar Standal: Hjørundfjord 3-5, har ikkje den framfor meg akkurat no, så eg er litt usikker på kva band Fram-Frøland er i. Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Knut Pederson Frøland, f. 1789 og d. på fiske 21. februar 1846. Gift 12. juli 1825 med Marte Olsdotter Steinnes (1796-1838) og 8. januar 1839 med Eline Nilsdotter Lid (1800-1883) frå Volda. 5 born i første ekteskap, 2 i andre.Knut sine foreldre: Anne Marie Knutsdotter Frøland (1753-1837) og Peder Olsson Sellereite (1757-1819) i Jogarden (br. 1) på Fram-Frøland. Dei gifta seg i 1788. Anne Marie var enke og hadde sønene Knut og Jon frå før - jf. folketeljinga frå 1801.Aktuelle og fyldige kjelder: Hjørundfjordboka, band 5 (om Frøland)og band 3 (om Sellereite), og Ættebok for Ørsta (også kalla Ørstingar I). Dessutan kyrkjebokfiler for Volda og Ørsta i Digitalarkivet.Ta evt. direkte kontakt (gunnar.ellingsen@orsta.kommune.no).Helsing Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

TUSEN TAKK TIL DERE BEGGE!.Jeg hadde en mistanke om at det kunne være den rette. ØRSTINGAR har jeg vært borti(det var her jeg fant fødselsåret).Når Knut døde på fiske,mener du ute på havet i en båt?.Hvorfor blir gården kalt både Frøland og Fram-Frøland.Boka om Hjørundfjord og Sellereite må jeg nok få lånt.Siden du(Gunnar)er fra Ørsta(jobber du i kommunen?).så er vi da kansje beslektet et sted der ute. (Min farsslekt kommer da fra gården INDRE HOVDEN.Vet du forresten om denne gården drives som en bondegård fortsatt.TUSEN TAKK ENDA EN GANG!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Hei!1. Knut 'Kantret paa Søen under Fiskeriet' sammen med 3 andre, og ble ikke funnet igjen (jf. 'Begravde Ørsta 1832-1890' i Digitalarkivet). 2. Garden het opprinnelig Frøland, men ble seinere delt: Fram-Frøland og Ner-Frøland. 3. Det er smått med gardsdrift i Indre Hovden nå. Der er relativt tett med bl.a. boliger + industri- og handelsområde + idrettsområde + flyplass (Ørsta/Volda lufthamn Hovden)Med hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Tusen takk Gunnar,slike historier er med på å gjøre slektshistorien levende!.Ok da betyr Fram-Frøland det samme som på Østlandet er Øvre-...... kontr. Nedre-.....FORRESTEN ER ØRSTA EN VELDIG IDYLLISK(OG KALD!)BYGD,Hvordan er jordsmonnet der? er det karrig,steinete eller er det god jord?.TAKK FOR ALL HJELP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.