Gå til innhold
Arkivverket

[#12119] Tematisk inndeling av innlegg


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Med 50 nye innlegg i brukerforumet bare idag foreslår jeg at det nå vurderes en tematisk inndeling av innleggene. Noen enige her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette har vi vært enige om lenge.......MEN så lenge vi ikke har noen inndeling er det desto viktigere å bruke den (1)geografiske inndelingen samt å skrive (2)STIKKORD. Det er svært få som benytter seg av denne muligheten til å finne igjen innlegget senere.(3) En god beskrivning av innlegget er heller ikke å forkaste.Men jeg er helt enig i at en del innlegg som forsvinner ut av de '50 første' forsvinner for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Ja det hørtes greit ut det,men jeg synes det blir litt dumt hvis man skal dele det inn på samme måten som på ANBYTARFORUM. der synes jeg det rett og slett gjør det mer trøblette og komplisert å bruke.Hvis det skulle blitt en realitet så bør man ikke ha mer enn 3-4 forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En liten kommentar, jeg synes Anbytarforum er helt glitrende inndelt! At man må bruke litt tid på å finne rett plass for et innlegg, gjør det kanskje for noen 'tungvint', men der er det såpass trafikk at man er nødt til å ha en skikkelig inndeling. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg tror noe liknende Anbytarforum ville blitt for stort for våre forhold, altså med tanke på antall typer grupper og diskusjoner. Til sammenligning: i forrige uke var det en dag da det hadde kommet inn over 400 innlegg på Anbytarforum (210 diskusjoner inneholdt nye innlegg), mens på Brukarforum hadde det, som Arentz skriver, kommet inn 50 innlegg. Men selve strukturen i Anbytarforum, tror jeg kunne blitt tilpasset norske forhold. Jeg synes man ikke mister oversikten i Anbytarforum, funksjonen 'Nytt senaste dygn' ( http://genealogi.aland.net/discus/senaste_dygn.htm ) i Anbytarforum, er jo genial.Altså noe som ligger i mellom oppdelingen på Anbytarforum og oppdelingen her, tror jeg kunne vært noe.Men slik jeg har forstått det av DA, kommer endringer i Brukarforum og Arkivforum langt nede på prioriteringslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Somme likar dottera og andre likar mora, seier dei. Anbytarforumet meiner eg er håplaust. Du skal vera ekstraordinært interessert for å lesa innlegg her, sidan det føreset mykje klikking. Hos oss hender deg eg les innlegg om slektsgransking, eit tema eg ikkje er det minste interessert i (ordak, orsak). Det ville eg aldri koma til å gjera hos svenskane. Og eg trur at vårt system med at tema med ferske innlegg alltid kjem på toppen er betre. Men dette kan ein sjølsagt diskutera i det uendelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg er enig med Oldervoll at det er mange fordeler i systemet med ferske innlegg alltid på toppen, men jeg synes ikke Anbytarforum fortjener karakteristikken håpløst. Jeg ser mange fordeler i oppdelingen, f. eks. at man kan bla seg ned til de diskusjonene man er interessert i og overse alle andre. Jeg er for eksempel innom Anbytarforum et par ganger daglig, og går inn via 'Nytt senaste dygn' og blar ned til de diskusjonene som interesserer meg. Dersom det hadde vært like stor aktivitet på Brukarforum som på Anbytarforum, ville nok også løsningen med ferske tema øverst vært håpløst - nye tema ville jo forsvunnet relativt fort fra listen, dersom de ikke ble besvart forholdsvis raskt.Men som Oldervoll skriver, kan dette diskuteres i det uendelige, og jeg har ikke tenkt til å starte en diskusjon Brukarforum vs. Anbytarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk Jan. er helt enig. Digitalarkivet er oversiktlig,Det eneste jeg synes hadde vært greit var hvis man kunne gå inn på et register over etternavn A-Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otto Jørgensen

Føler ikke for at man skal ha oppdeling. Geografisk betyr at man må lete mange steder og legge inne samme innlegg mange steder om man skal ha mulighet for at innleggene blir lest. Deler man inn på tema, yrker eller hva det måtte være vil man komme opp i samme uføret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg skulle ønske at Brukerforum hadde en funksjon tilsvarende Anbytarforums mulighet til å få identifisert eldre bilder, dvs. man sender inn et scannet bilde, maks. 100kb. Det ser ut som om Anbytarforum får mange svar, selv om det også er endel bildegåter som forblir uløste.Er dette mulig i Digitalarkivet? Hallvard Bragstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.