Gå til innhold
Arkivverket

[#12120] Samarbeide mellom ulike databaser


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Hadde det vært mulig få til et samarbeid med ulike databaser for å kjøre landsomfattende søk i diverse arkiver? Burde det ikke være i alles intresse om vi kunne hatt noe lignende kazaa my shared folder der ulike aktører kunne delt sine data? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nei. Shared folders er uaktuelt for oss. Det vil i praksis sei at databasane våre blir spreidde for alle vindar. Søk av typen google er teknologisk umogleg. Google og dei andre søkemotorane har eit program (ein robot) som kryp inn i webservarar og les dei sidene som er tilgjengelege og hentar med seg det som skal til for å laga ein indeks. Men det går ikkje for databasar. Grunnen er at det ikkje er databasen som er gjort tilgjengeleg; det er søk i databasen. Det klarer ikkje ein robot.Men det kan tenkjast at me vil få eit landsomfattande søk i alt materiale som ligg hos oss. Men før så kan skje må variabelnamn standardiserast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Da vil jeg vinkle spørsmålet litt anderledes. Deler DIS all informasjon med dere? Og så et spørsmål: Kan dere legge ut fotografier av kirkebøker på internett, eller er det mye arbeid?Jeg tenker på mikrofilm over på Cd rom f.eks.Er det noen firma som kan legge mikrofilm over på Cd rom uten at det skulle bli så veldig dyrt? mvh Jan Frode Johansen | mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

me har ein avtale med DIS som gjer at me legg ut kyrkjeboksdatabasar dei har. Arkivverket har eit prosjekt som tek sikte på å konvertera mikrofilma kyrkjebøker til eit digitalt format for utleggjinga på nettet. Firma til å gjera jobben finst,millionen som skal til for å betala rekningen er det vanskelegare med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det betyr at vi som allerede har kjøpt CD bør sende denne til DA sammen med avskriftene? Kvaliteten er ikke alltid like god (av og til bare sorte prikker), men stort sett er den brukbar. Vi kommer vel ikke i konflikt med signaturen vi har gitt om distribusjon dersom vi sender den til DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur ikkje det er naudsynt. Det enklaste når me først skal konvertera er å konvertera alt. Elles takk for tilbodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Da jeg bestillte mikrofilm på CD av Riksarkivet i høst, ble jeg ikke anbefalt å kjøpe mikrofilm på CD pga. kvaliteten, og heller vente til Arkivverket hadde utarbeidet et fullgodt tilbud. Dette fullgode tilbudet omfatter innskanning av kirkebøkene (ca. 2 mill. sider) som skal selges på CD/DVD og/eller publiseres på internett. Førstekonsulenten på RA skrev at dette tilbudet tidligst ville komme i begynnelsen av 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.