Gå til innhold
Arkivverket

[#12122] I 1865-telling for Frederikshald


Gjest Egil Sundelius
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Er det mulig å fine ut om dette er et adoptert barn ?Digitalarkivet:1865-telling for 0101 Frederikshald i liste nr: 102, side 224 (post 99)post= 1626 Pers.nr:12 Forn: Carl Sundelius Ettern: Lars. deres Søn ug 4 m Fhald..(Stjerne etter Larsen i tellinga!)Har(!) Ida Marie Sofie Anderson som mor ved dåp.Hilsen Egil Sundelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Formell adopsjon foreligger ikke, siden det ikke fantes i Norge før i 1917. Men det kan være snakk om et fosterbarnforhold, selv om vi da skulle ha ventet at det var omtalt i tellingen 'til opfostring' eller 'Fostersøn' .I tellingen er han ført som 'Carl Sundelius' 'deres Søn'. I 'Lars.*' viser stjernen i den digitale utgaven at dette er en konstruert form, ut fra dataene i tellingen - han er ført som sønn av Lars Anderson. I motsetning til de øvrige i husholdet er han født i Fredrikshald, og det betyr vel at han egentlig er fostersønn. Var moren Ida Marie Sofie Anderson i familie med husfaren Lars Anderson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

God morgen Yngve. Mange takk for dit svar. Spennende spørsmål du kom med på slutten. Har 'lissom bare' søkt i slektsnavnet mitt. Så her har jeg en liten jobb foran meg.Mange takk -igjen- for svar. hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.