Gå til innhold
Arkivverket

[#12123] Ziegler i Lesja


Gjest Janne Högdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Högdin

Enligt de uppgifter jag har, avled Chaspar Bucholt von Zigler den 29.11.1799 i Lesja. Han var gift med Ida Jörgine Jensdatter Örnfelt, som avled 1805. Vilka var Chaspars föräldrar och var föddes han? Var i Lesja och vilket datum avled Ida Jörgine? Enligt mina uppgifter hade de inga barn (i vilket fall, inga efterlevande) Är det rätt? Tacksam för alla uppgifter! Jag har en del om Ida Jörgines anor om någon är intresserad! Hälsningar/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har ikke noe konkret svar på selve spørsmålet, men regner med at dette heftet kan være av interesse:Ulrik Hermann Gregorius Ziegler: 'Slekten Ziegler i Norge. Reinhold Ziegler og hans etterkommere i Lesja'. Heftet ble utgitt i 1958 og befinner seg blant ved Deichmannske Bibliotek (Folkebiblioteket i Oslo).Reinhold Ziegler kjøpte Lesja Jernverk i 1709 og vi kan vel regne med at 'Chaspar Bucholt von Zigler' var en etterkommer etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Familien er omtalt i Bygdebok for Lesja bd. 2 (utg. Lesja kommune 1992) s. 332, under garden Flitti der Kaspar og første kona hans, Helle Margrete, bodde da hun døde. Det var skifte etter henne på Flitti i 1771, og det framgår at de hadde en sønn, Tomas Reinholdt f. ca 1753.Kaspar var sønn av nevnte jernverkseier Reinholdt Heinrichss. Ziegler fra Hannover (jfr. heftet nevnt av Knut Bryn) og kona Anne Marie Jensdtr. Flor fra Stange (Bygdebok for Lesja bd. 1, 1987, s. 576).Kaspar og Ida (Idde) gifta seg i Lesja i 1771. De hadde ikke barn. Det var skifte etter Idde i 1805.Datoer for vigsel, dødsfall o.l. har jeg ikke tilgjengelig her, men kirkebøkene for Lesja er utlagt på nettet. Jeg finner dessverre ikke www-adressen akkurat nå, men den er det sikkert andre som kan hjelpe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Tack Inger, Arnfinn och Knut för god hjälp, nu kan jag lösa min uppgift!God fortsättning på det nya året!Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.