Gå til innhold
Arkivverket

[#12127] Just Anker Lange, kjøbmann i Drøbak


Gjest Agnes Radich Melby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnes Radich Melby

Just Anker Lange f. 1766, d. 15/8 1823, bevilget borgerskap som kjøbmann i Drøbak 7/10 1797. Men hvor er han født og hvem er hans foreldre ? Han var gift to ganger, men ingen av barnas faddere tyder på at han hadde nær slekt i Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Kanskje dette er foreldrene ? Niels Lange og Friderica Elisabeth Kock Viet i Stavern 16 juni 1767 (Family Search)Svarer deg her slik at ikke etterlysningen din forsvinner ut av listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei Agnes, Just Ancker Lange's foreldre er; Hannibal Lange, død 18.01.1774 på Bragernes, Drammen, hvor han var byfoged, han var gift med Henrikka Marie Ancker, død 6.02.1780 på Strømsø, Drammen. Hannibal er født ca. 1720 i Kristiania og sønn av overretsprokurator Henrik Lange. Just A. Lange er muligens født i Fredrikstad da hans foreldre blir gift der 19.02.1763. Dette var hva jeg har så langt, kunne tenke meg å vite litt om hans barn og eterkommere, ta gjerne kontakt på min e-post; raslange@online.no Vennlig hilsen Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Agnes Radich Melby

Hei Rasmus Tusen takk for ditt svar. Jeg har sendt deg en E-mail. Håper vi kan utveksle opplysninger om slekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Magne Bratteli

Henrica Marie er født Anker, gift 1. gang med Casper Goltz (d.1747 i Fredrikstad), og senere gift med Hannibal Lange. Det er da nærliggende å tro at Just kan ha vært sønn av Hannibal og Henrica Maria Lange. Just ble født ca 1766, og Henrica Marie ville da vært 47 år gammel!!Det er ingen bevis for at Just er barn av Henrica Marie og Hannibal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnes Radich Melby

Hei Pål Magne! Din onkel George var også inne på Hannibal og Henrica i sin bok 'Slekt skal følge slekters gang', men iflg. min kilde i Slektshistorisk forening tvilte han på det og satte strek over dette. Har bestilt kirkebok for Fredrikstad og skal søke på alle som heter Just. Det kan tenkes at presten bare har brukt patronym på faren. Skal også ta for meg Glemmen og Spydeberg. Man må jo undre seg på hvorfor det tilsynelatende har vært viktig og skjule hans opprinnelse? Hilsen Agnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.