Gå til innhold
Arkivverket

[#12128] Iver Amundsen f.1810 g.m Ellen Knudsdtr. f.1807 Ofoten/Evenes


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

JEG STÅR FAST! IGJEN!!Jeg søker etter foreldre, søsken og fødegård til Ivar Amundsen f. ca 1810 i Ofoten. Og konens foreldre, søsken og fødegård. Hun het Elen Knudsdatter og var født ca 1807 i Lødingens Præstegjeld. Jeg finner dem i FT 1865 på gården Dybaasen, og noen av etterkommerne videre fremover i FT 1875 og 1900.Men jeg kan ikke finne noe som gir en videre pekepinn til foreldre og gård, annet enn farsnavnet på begge; Amund Og Knud. Gården ser ikke ut til å finnes under navnet Dybaasen eller noe lignende i 1801.Kan noen hjelpe meg? Kanskje noen vet hvilke bygdebøker som kan finnes over det/ de aktuelle områdene slik at jeg kan forsøke å få lånt dem. Takknemlig for alle svar!MVH Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Kan jo opplyse at foreldrene til Iver Amundsen (1811-83) het Amund Knutsen (1778-1832) og Berit Larsdtr. (1773-1835). Berit var først gift med Anders Anundsson Stebel 2. april 1792, senere med Amund 7. april 1799. Amund forliste på Efjorden i 1832Amund Knutsens foreldre: Knut Andersson Alit (f. 6. mai 1748) og Karin Anundsdtr. (f. 1750) Knut brukte også etternavnet Sipi. De flyttet til Norge i 1810 - fra Gällivare. Også Knut druknet.Knuts foreldre: Anders Alit (f. ca. 1690) og Kristina Knutsdtr. fra Kalix.Alit-slekta hadde utgangspunkt i fjellet Kaitum ved Sitasjavre. Alit er det samiske navnet for blå - så vi kan egentlig litt populært kalle dem for Blåfolket.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Glemte vel å opplyse om Ellen Knutsdtr (1809-75) sine foreldre. Ellen var født 18. okt. 1809 i Lysvoll i Tysfjord.Ellens foreldre: Knut Olsen (f. 1761) og Anne Finnesdtr. (f. 1756). Ellen døde i Djupås i Ballangen/Evenes 10. nov. 1875.Knuts far: Olof Andersson fra Sverige et sted. Mor: Ingrid Knutsdtr.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Tusen takk begge to!Hermod! dette var mye å lete videre på, hvor/hvordan har du funnet ut dette!Kan du (eller andre) også hjelpe meg med Iver Og Ellens svigersønns familie; Knud Johnsen f.1831 gift m.Bergitte/Bergithe Iversdatter. Står også fast på Bergitte og Knuds datter; Ane f.1869,Knudsens svigerfamilie.Dvs.Kjenner navnet på Anes Mann; Petter Iver Andersen f.1870, Hans foreldre Anders Andersen F.1830 i Jokmok, og Karen Pettersdatter f.1830 i Rørstad? Finner dem i Ft 1875, men kan ikke finne noe om noen av dem i 1865 tellingen.Anders Andersen kan jo ha flyttet fra Evenes etter 1865 og derfor ikke være med i tellingen. (Hvor/Hvordan skal jeg da finne ham, han var reinsame og flyttet sikkert rundt med dyrene.)Men Karen Pettersdatter f.1838 burde jo være mulig å finne. Har prøvd ulike stavelsesmåter for å finne en aktuell kandidat i 1865 tellingen men står fremdeles fast på henne. Hun er i 1875 tellingen oppgitt med Rørstad som fødested,men jeg finner ingen som passer.Håper på fortsatt god hjelp.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Kildene er 'Det grenseløse folket (Partapuoli)' av Olsen/Dynesius/Skåden, Ester Fedreheims hjemmeside og opplysninger fra Erik Kuoksu.Knut Johnsen (1831-1900) sine foreldre het John Henriksen Marti (f. 1797) og Ellen Amundsdtr. (1797-1873). John ble født 1. sept. i Rautasvuoma i Jukkasjärvi.John Henriksen Martis foreldre: Henrik Johnsson Marti (1765-1820) og Marit Henriksdtr. Kemilainen (f. 1765).Henriks foreldre: John Olofsson Marti (f. 1737) og Marget ? (f. 1729).Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Glemte vel å opplyse om Marit Henriksdtr. Kemilainens foreldre: Henrik Knutsson Kemilainen (1735-83) og Ingrid Ersdtr. (1740-82), begge fra Rautasvuoma, Jukkasjärvi. Henrik født 28. des. 1735.Henriks foreldre: Knut Kemilainen (1700-88) og Marget Nutti (1702-92).Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Tusen takk Hermod!Ane Og Petter er mine barns tippoldeforeldre, jeg har lenge stått fast på denne siden av slekten, har prøvd ulike bygdebøker uten å finne dem eller gården Djupaasen. Nå ser det ut til å løsne, jeg vil prøve å få lånt boken du nevnte og finne Esthers hjemmeside.Hvem er Erik Kuoksu og hvilken forbindelse har han til disse personene. Jeg vet at Ane og Petter senere kjøpte en gård som de kalte Sommerbakk, barna deres tok dette som familienavn, men jeg har funnet ut svært lite om dette. Kan du hjelpe meg med dette også????? Klem fra Irene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det er bra du har fått et gjennombrudd. Jeg sto også lenge fast på disse personene og strevde svært mye, men Greta Dybvand Nordaas fra Djupås i Ballangen hjalp meg svært mye. Slå også opp på hennes hjemmeside.Det kan jo se ut til at vi er firemendinger siden jeg har Anes bror Johan Peder som forfar. Stemmer ikke det?Forresten: I den nevnte boka til Aslaug Olsen om 'Det grenseløse folket' er det også et bilde av Bergite Iversdtr. (1839-1910). Kuriost! Lån boka på bibliotek eller kjøp den!Erik Kuoksu hjalp meg mye når det gjelder Stoor-slekta, der Johan Peders hustru Karen kom fra. Han er ikke kilde til dine forfedre.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei Igjen Hermod! Det er nok min mann som er firemenningen din. Ane er oldemoren hans; farmorens mor.Skal bli artig å låne, eller kjøpe den nevnte boka, og ikke minst å se bildet av Bergite Iversdatter. Igjen tusen takk for kjempegod hjelp! Dette vil nok ikke minst svigerfar sette pris på, Har klart å vekke hans nysgjerrighet på forfedrene også.Godnatt fra Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.