Gå til innhold
Arkivverket

[#12132] Hva er en Fjärdingsman, hämmansägare etc


Gjest Marit Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ellefsen

Kan noen vennligst forklare disse ordene som finnes i gamle svenske opptegnelser.: Hämmansägare. Fjärdingsman. ¼-man i 20 år såsom skriftkunnig. Rättare. Svaksint. Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

På det svenske slektsdiskusjonsforumet Anbytarforum http://genealogi.aland.net/discus finner jeg blant annet denne forklaringen på hemmansägare: 'Hemmansägare är synonymt med bonde, om man även ägde sin gård, vilket var vanligast. Om man arrenderade ett hemman kallades man arrendator eller landbonde.', se Anbytarforum: Yrken: Yrken F–I: HemmansägareOg fjärdingsman: 'En fjärdingsman var en polisman på landsbygden, underställd länsmannen. Titeln avskaffades 1954.', se Anbytarforum: Yrken: Yrken F–I: Fjärdingsman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Rättare = Arbetsledare på gårdsbruk. Fanns bl a på gods och större gårdar. Svagsint = Då har man en inte så allvarlig psykisk sjukdom. Annars har nog prästen skrivit 'tokig'. Hälsningar/ Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Hej Marit! Jag har inte sett benämningen '1/4 man' förut. Han var tydligen 'skrivare' i någon befattning eller uppgift. Jag ska undersöka och återkommer. Janne H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Fjärding betyr jo en 1/4, og yrkesbetegnelsen fjärdingsman er knyttet til at oppgavene gjaldt 1/4 herred. Min gjetning er derfor at '1/4 man' rett og slett er en annen måte å skrive fjärdingsman på. Fjärdingsmannen måtte nok være skrivekyndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Högdin

Jag har inte heller hittat någon annan rimlig förklaring till '1/4 man' än vad Anne säger. Troligen har den som skrev det en egen förkortning för fjärdingsman. En fjärdingsman var den kommunala polisen i socknen, han löd under den statliga länsmannen. I städerna var det en annan organisation. Hälsningar/Janne Högdin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.