Gå til innhold
Arkivverket

[#12135] Hvor tok ALLE emigrantene fra Norderhov veien? Ingen på Ellis Island før 1900.


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

(Jfr innlegg 11987) Jeg søker etter alle emigranter fra Norderhov. Legger kun inn 'Norderh' og får da opp 44 stk. Men så kommer det store spørsmålet. Hvor ble det av emigrantene som dro før 1900? De finnes jo i Digitalarkivet, men ikke under Ellis Island. En del dro selvsagt til Canada, men altså ikke en eneste en å finne. Så tenkte jeg kanskje at det var en svakhet på Steven Morse's side og gikk rett til den offisielle EI siden med akkurat det samme resultatet. Søkk vekk alle som en.Er det noen som har en god forklaring? Er det noen som kjenner til om databaseb er komplett? Manger det bøker eller årstall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei, jeg tenker på perioden mellom 1892 og 1900. Dersom du ser på de som emigrerte 'via Digitalarkivet' i denne perioden og leter i Ellis Island, vil du se at de er vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Dette kommer retten og sletten av at det ikke er registrert.Se f.eks. på Olaus Thronrud som emigrerer fra Kra. LenkeHan finner du på Ellis ved å søke på Tronrud fornavnet Ola.... O. (Den eneste Tronrud på E.I. i tidsrommet 1892-1900Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Var det faktisk mulig å komme seg inn via Ellis Island uten å bli registrert? Jeg heller vel kanskje mere til varianten om at skipslistene ikke er registrert. Det vil med andre ord si at man ikke skal gi opp håpet selv om de ikke finnes i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei nei nei. Dersom du ser på den recorden med unge Tronrud, ser du at han ikke er registrert bosatt i Norderhow, men i Christiania. Men, han er registrert.Og, dersom du ser på skjemaene før 1900 var disse mye mindre detaljert enn de etterpå. Dersom du og ser, så skrev Tronrud seg for Thronrud i DA-basen men Tronrud i EI-basen. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.