Gå til innhold
Arkivverket

[#12136] Sjømannsdatabase sjøfolk i Sverige - leter du etter en norsk sjømann?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Denne søkbare databasen/linken blir litt på utsiden av overskriften, men omhandler i all grad norske sjømenn.[url="http://www.minnehallen.no/searchname.cfm>http://www.minnehallen.no/searchname.cfmOm historien http://www.minnehallen.no/historie.htmVidere en oversikt over skipene, deres historie,sjebne og døde i den Norske handelsfåten 1939-1945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Jeg leter etter Anders Georg ( Persson ) Hall født 23/04.12-1888 i Skåne. Han reiste fra Sverige til København eller NeW York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du var han sjømann eller er det en emigrant du er på jakt etter? Oppslag i 'Emigranten' eller i 'Sjømannshus'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Født i Skåne, men bosatt hvor?? Har du litt mer å fortelle meg om den du søker?Jeg finner en Anders G.Hall som den 7.april 1905, 16 år gammel, drar fra Hornaryd (Kronobergs län) til Minneapolis Min. Han reiser alene.Kilde Emigranten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JAN G. LANGFELDT

Hei Nina: Har du noen med navnet Langfeldt i din base. Jeg har skrevet en bok om Langfeldt-slekten og har oversikt over alle Langfeldter som har levd eller lever i Norge. Men det kan være noen av dem som har arbeidet på svenske skip uten at jeg vet det. Langfeldt-slekten er en sjømannsslekt fra Ny-Hellesund.Beste hilsenJan G. Langfeldt jan.g.langfeldt@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Hei Nina. det hørtes spennende ut. Min morfar Anders Georg ( persson ) Hall var födt 23. 04.1888 i Degeberga. Bodde i Åhus. Han var i Smålands artelleriregemente, Jönköping i 1904 - 1908.I 1905 var han 17 år. Alderen kan stemme.Hvor gammel var de da de var i militæret den gang tro ? Han römte fra Regimentet. Når vet jeg ikke men i mellom 1905 - 1908.Han var hele tiden svensk statsborger.I fölge fortellingen skal han ha kommet til Danmark mellom 1908- 1910. Og til Amerika ica 1910. Årstallene kan være missvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

JAN: Vær obs på at cd'en ikke dekker sjømannshusene fra Strömstad og nedover vestkysten av Sverige. Det er trolig der du vil finne eventuelle slektninger. Men noen fant jeg da:F.A.Langfeldt fra Mandal (født, bosatt der) påmønstret Söderhamn 31.07.1897 som 2.styrmann. Hyre 50 kr. Skeppet 'Solveig', destinasjon Syd Afrika. Kaptein K.A.Skalmerad. Hjemmehavn i Norge.Fred A.Langfeldt fra Mandal (født, bosatt der) avmønstret Söderhamn 31.07.1897 som 2.styrmann. Skeppet het Brilliant og de kom fra Syd Afrika. Hjemmehavn Norge. Kaptein O.Tønnensen.Videre finnes det en N.S.Langfeldt som seilte på barkskeppet Titania som hørte hjemme i Arendal. Destinasjon England. Kilde Västevik sjömannshus. Han påmønstret i Kristian den 18840421, og avmønstret i Karlskrona 18840421. Yrke kaptein. 'L.Langfeldt' står forøvrig oppført som båtens kaptein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

EVA: Det står bare hvor Anders G.Hall kommer fra, ikke noe om dette er hans fødselssted. Sjekk det via Anbytarforum du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Innlegg 1: Det har kommet en cd fra svenske Arkion med 10 svenske sjømannshus. Det finnes en rekke nordmenn i denne databasen som starter på 1840-tallet. Leter du etter noen så kan jeg ta en titt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.