Gå til innhold
Arkivverket

[#12143] Asteri og Nerji? på Hovland gård i Sigdal, Buskerud.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei !Er det noen som har kjenskap til Asteri og Nerji? på Hovland. De levde på 1500 tiden en gang.Hvor mange barn hadde de? De skulle bl. a. ha en sønn som var vill av seg? Er det noen som har guttens navn og hvordan gikk det med ham? Når døde Asteri og Nerji?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bygdeboka har ingen ting om disse under Hovland i Sigdal. Det står veldig lite fra 1500 tallet. Er du sikker på at det er i Sigdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E Yttri

De bodde på Hovland i Modum. Et tidligere nr av Gjallarhorn hadde for noen år siden en fyldig artikkel om slekten - den anbefales.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

For å hjelpe ytterligere inn i retning av Gjallarhorn. Tror den artikkelen som Ole E. Yttri henviser til befinner seg i Gjallarhorn nr. 8 av 1997. Der er det en artikkel av Torbjørn Steen-Karlsen som han ga navnet; Fra Holm i Sande til Henrik Ibsen. Her er personene dine ihvertfall nevnt - og han du omtaler som vill. - Han het Ole.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

En liten komentar, de hadde faktisk to sønner som ikke var helt gode.Hvis jeg ikke husker feil så måtte i hvertfall en av dem sitte innesperret på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Artikkelen het: 'Fra Holm i Sande til Henrik Ibsen via Modum og Sigdal i Buskerud', skrevet av Torbjørn Steen-Karlsen (Gjallarhorn nr. 18, s. 247-252). Som du vil se er det snakk om Hovland på Modum, når det gjelder Neri og Astrid.På hvilken måte er du interessert i disse?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei AreAsteri og Neri er mine 9 gange tip oldeforeldre derfor er jeg intresert i alt som er å finne om dem. Deres datter Gunhild Neridatter og ektemann Reidar Andersen på Bergan er mine 8 tippo. Deres sønn Engebreth Reidarsen og kona Ingerid Olsdatter er mine 7 tippo. De fikk igjen datteren Kari Engebrethsdatter gift med Halvor Pedersen på Jokstad gård som er mine 6 tippo. De igjen fikk sønnen Reidar Halvorsen, født 1667 og gift med Marthe Andersdatter, født 1676. Er ikke sikker på om hun var født på Berg gård i Sigdal eller om hun bare jobbet der.Jeg må få spørre deg om du også er i slekt med Asteri og Nerid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Ser det refereres til Torbjørn Steen Karlsens artikkel 'Fra Holm i Sande til Henrik Ibsen via Modum og Sigdal i Buskerud' i Gjallarhorn #18. Jeg har ett spørsmål angående denne artikkelen.På slekstavlen på side 250 er Rangdi Andersdatter Ørpen (g.m Knut Hallsteinsen Ørpen) blitt en søster av Reier Andersen Bergan. Begrunnelsen for dette er at Knut Hallsteinsen og Rangdi Andersdatter Ørpen eier en gard-part i Bergan, Sigdal.Men, basert på arvetvisten over Ørpen i 1574 (og diverse andre indisier), tror jeg det er mer sannsynlig at gard-parten i Bergan er noe Knut Hallsteinsen har arvet. Hvis dette er noe Knut Hallsteinsen har arvet, så er Knut Hallsteinsen trolig ett barnebarn av Reier Olsen Bergan/Gren i Sigdal (Reier Andersens Bergans grand-onkel).Er det noen som kan si med sikkerhet hvordan Knut Hallsteinsen og Rangdi Andersdatter Ørpen fikk tak i denne gard-parten i Bergan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jorunn:For ordens skyld: Navnene bør vel staves Astri(d) og Neri(d);ikke 'Asteri' og 'Nerji'. Stavemåtene i ulike dokument på 1500- og 1600-tallet var ofte vaklende, og dermed bør vi benytte normaliserte varianter. Hvorvidt vi bør holde fast ved bruk av stum d eller ei, har jeg ikke tatt noe standpunkt til ennå, og har derfor fortsatt å benytte den stumme d'en.Til ditt spørsmål om min mulige tilknytning slekten: Jeg er ikke etterkommer av Astrid og Nerid, men jeg er etterkommer etter Astrids bror Amund. I tillegg arbeider jeg med en liten artikkel om Nerids far, som jeg håper å få ferdig til trykk i det førstkommende Gjallarhorn (nr. 31).Odd: Det er trolig noe feil i den hypotetiske anetavlen Torbjørn satt opp i 1996. Dette har vel noe med to forskjellige Bergangårder i Sigdal/Eggedal å gjøre, slik jeg har forstått Terje Østro. Skal komme tilbake til dette ved leilighet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Odd:Jeg har arbeidet noe med både Bergan og Ørpen, og har per i dag ikke funnet noe som som tyder på en slik forbindelse som du nevner står i Gjallarhorn. Jeg vil tro Torbjørn kan ha blitt forvirret av navnelikheter. På denne tiden var det flere Bergangårder i Sigdal/Eggedal. Jeg tror de faktisk lå ganske langt fra hverandre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.