Gå til innhold
Arkivverket

[#12151] Strømsø FT 1801, Vestfold eller Buskerud?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg har et innlegg i brukerforum, se 12104, ang. FT 1801 Strømsø.Jeg ser at DA har lagt Strømsø i Vestfold, og lurer på hvorfor?Jeg har nå sjekket FT 1801, og der står Strømsø m/underliggende Tangen oppført under Buskerud amt, og ikke under Jarlsberg/Laurvig amt. Tellingen ble også gjennomgått på Kongsberg 30/4 1801 av en med 'uleselig' signatur.Jeg vet at Tangen var et annex under Skoger(Vestfold), men Strømsø var en kongelig kjøpstad i 1801.Jeg lurer derfor på hvorfor dere ikke følger det som står i orginalen? Jeg er veldig nysgjerrig på dette, og håper at dere kan gi meg et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Stømsø vart plassert der det vart plassert der det vart plassert på midten av 70-talet, og då truleg fordi deler av prestegjeldet høyrte til Jarlsberg og Larvik. Det er godt tenkjeleg at det burde vore plassert under Buskerud. Flyttar ein det no vil Stømsø forsvinna or landsomfattande søk, og det er kanskje ikkje heilt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kanskje flytte det til Buskerud ved neste regenerering? Da vil kanskje Tønsberg også bli tilgjenglig på landomfattende søk (jfr. innlegg 10486).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.