Gå til innhold
Arkivverket

[#12157] Spanskesyken


Gjest Wenche Fresvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Fresvik

Jeg leter etter flere opplysninge om min oldemor, Petra Jørgine Johannesdatter Silseth, født 1882. Hun døde av spanskesyken på Sunndalsøra 11.10.1918. Hun var mor til min bestefar, Johan Osvald Silseth f. 13.06.1910. Noen vil ha det til at hun fødte et barn rett før hun ble syk i 1918, men vi kan ikke finne ut om barnet døde med henne eller om det ble gitt bort. Vi finner heller ingen ting som bekrefter at hun virkelig fødte dette barnet. Vi skulle så gjerne finne flere opplysninger om henne. Er det skrevet lokalhistoriske bøker fra Sunndalsøra fra denne tiden? Det kan se ut som at hun giftet seg med montør Hans Marius Lauritsen, født 05.09,1877 i Kr.ania. Han døde på Sunndalsøra 28.01.1917. Hvor bodde de isåfall? Hvor ble de begravet? Finnes det etterkommere etter Hans Marius Lauritsen? Er det noen som kan gi meg tips om videre leting, eller som har opplysninger knyttet til dette? wenche.fresvik@aa-f.kommune.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Døde i 1918 og fikk en sønn i 1910 ..... :-) Hva er rett dato? Dersom hennes dødsdato er rett og hun fikk et barn like før hun døde, da er heller ikke Lauritzen faren. Har du noen holdepunkter for hvem den andre mannen da kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I dødsfallsprotokollen /skifteprotokollen burder der stå hvem som var etterlatt.Og hva forteller kirkeboken ved hennes død? Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Var vel ikke så alvorlig glipp, Nina.Dersom hun fødte RETT før (la oss si maks. 1-2 måneder) hun døde 11.10.1918, så kan nok ikke Lauritsen (død 28.01.17) være faren. Den konklusjonen din er vel stadig riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Her er vel Hans Marius i 1900; LenkeDu sier 'det kan se ut som' han gifter seg med Petra Jørgine, hvor har du kilden til dette? Dersom Hans M. Lauritsen hadde etterkommere vil jo dette komme frem i evt. skifter f.eks. Dersom Hans M. var gift med din oldemor når han døde bør jo også dette komme frem av kirkeboken ved hans død.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.