Gå til innhold
Arkivverket

[#12158] Foreldre til ’piken’ Anne Erichsdtr. ble mor i Ås, Akershus i 1815


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

I tema 7164 fikk jeg følgende opplysninger fra kirkeboken for Ås (Nordby kirke) av Berit Knudsen:Ås: f. 24/12 1815-dpt. 7/1 1816 Nordby krk. EVEN. Foreldre: enkemann Ingebreth Evensen i tjeneste på Bech? og piken Anna Erichsdt. østre Nordby pladsen.Så langt har jeg ikke klart å oppspore foreldrene til Anne Erichsdtr., som åpenbart var på Østre Nordby Pladsen i 1815. I FT 1801 finner jeg ingen bebodd plass under Østre Nordby, og heller ingen Erich eller Anne Erichsdtr. på gården.Jeg kjenner ikke alderen hennes, men hun må være født før 1801 – mellom 1765 og 1800 som ytterpunkter. Indikerer betegnelsen 'piken' noe om alder og/eller yrke?Jeg har funnet noen muligheter:Hvis faren hennes, Erich, levde i 1801, er det i FT 1801 to nærliggende kandidater i Ås: Anne Erichsdtr. (10) på Brechen Nordre (datter av Erich Jacobsen, 57, bonde og selveier), og Anne Erichsdtr. (3) på Slørstad i Ås (datter av Erich Hansen, 43, husmann med jord). – Jeg finner ingen i nabokommunene Kråkstad, Vestby, Enebakk og Hobøl. To Ane’r på Brønrød Nordre i Våler er neppe aktuelle.Hvis faren ikke levde, eller hun ikke bodde samme sted, finnes det i FT 1801 ingen aktuelle i Ås, men en Anne Erichsdtr. (21) i tjeneste på Nordby i Kråkstad og en Anne Erichsdtr. (22) i tjeneste på Elgesrud i Kråkstad. I Enebakk finnes på Barbøl en Anne Ericsdtr. (7) boende med sin mor: 'Hendes mand skal have forladt hende', og på Jaer Nordre en Anne Maria Erichsdtr. (9) som stebarn til husbonden, som er enkemann. I Våler (Svinndal anneks) finnes i tjeneste på Gunderød Anne Erichdtr. (25). – I andre nabokommuner finnes det ingen.Det er altså ikke så mange kandidater, men hvordan skal jeg finne den riktige? Og hennes foreldre, som jeg jo egentlig er ute etter? Både gode råd og info mottas med takk - dette er de to siste jeg mangler av tipp-tipp-tipp'ene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei Ketil. jeg kan ikke egentlig hjelpe deg her, men etter å ha lest igjennom det du har skrevet, så er det jo en ting som umiddelbart slår meg: hvis den (unge?) enkemannen og tjeneren Ingebret Evensen på Bech og tjenestepiken Anna/e Erichsdatter, da på en plass under Nordby, fikk et barn sammen i 1816 så kan det jo se ut som at 'Bech' her er feiltolking av Brechen. Er Brechen og Nordby nær hverandre, så vel og bra. Men hun kan jo også være reist et stykke bort under graviditeten, som nok var forbundet med skam den gangen. Jeg tror nok jeg ville sett på kirkeboka igjen, for å se om 'Bech' kan fortolkes Brechen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk for forslag, Per Håkon. Men jeg tror ikke det er slik. Det er også en gård i Ås i FT 1801 som heter Bech, og den følger umiddelbart etter Nordbye Østre i tellingen. Det indikerer vel at de er mer eller mindre nabogårder. På Bech i 1801 er det ingen navn som klaffer. (Men dette er jo 14 år tidligere.) - Ingebret var født i 1788, og bodde hjemme hos foreldrene på Ambjørnrud i Kråkstad i 1801. Han var altså 27 år som enkemann i 1815. Jeg vet ikke hvem hans avdøde ektefelle var. (Han var nr. 14 i en (halv)søskenflokk på 16; hans mor var farens tredje kone. Ikke så rart at han måtte ut i tjeneste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket litt i Ås bygdebok: Anne Eriksdt. (Brekken) f. 1790 (Se om hennes foreldre og søsken under Kaksrud i Kroer). Anne ble gift med Ole Rasmussen Nes i Vestby. Vestby bd. I s. 355 Ole Rasmussen f. 29/4 81, som barn i 2. ekteskap, vanfør ble gift med Anne Eriksdt. 1789-28/8 1831. De fikk barna: Johanne Maria 27/5 1813, Even 8/8 1816, Johannes 24/2 1822-14/3 31, Reinert 10/12 25-4/12 28, Reinert Anthon 7/12 29.I 1865 var Even ugift og bodde sammen med faren på Nes.Jeg går ut fra at du vet en del om den rette Even, og kanskje nå kan si om det er han som bodde på Nes i Vestby.Jeg vet ikke om dette fjerner Anne på Brekken som mulig mor til Even f.1815/1816. Det kan være en mulighet for feil dato på Even, og som du også kanskje ser så er det et stort hopp mellom Even 1816 og neste barn Johannes i 1822. Min tanke er da om det kan være mulig at Anne også fikk et barn i 1813, og at disse 2 ikke er barn av Ole R.Tilbake til Ås og Slørstad: Erik Hansen og Else Hansdt. (se Slemmestad u/Østby). Det sto desverre ikke noe om barna her.Til slutt melder en lite hyggelig tanke seg. Kan jeg ha tatt feil ang. Even den gangen jeg fant det, for jeg kan ikke nå huske hva spørsmålet var da. Som du ser så finnes det jo en Even 8/8 1816 også med mor Anne Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarte å finne igjen orginal-spørsmålet ditt. Ikke rart jeg ikke kunne huske det for det er jo over 1 år siden.Ut fra opplysningene den gangen var din Even gift i 1865, så da er Anne Eriksdt., datter av Erik Jacobsen Brekken, ute av bildet skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.