Gå til innhold
Arkivverket

[#12164] Cencus 1900/ Minnesota - Bagley Clearwater ?


Gjest Ragnhild Simenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Simenstad

Er det mulig å søke i FT 1900 USA slik som i norsk FT? Jeg har dødsattest på min oldemor, og skulle så gjerne visst hvem hun bodde hos i 1900. Hun hadde to døtre og det er vel sannsynlig at hun var hos en av dem. Oldemors navn var: Anne Huset f. Dovre 1825. Hun døde den 7,.april 1911 i Bagley Clearwater. datter: Guri f.1850, og Kari f.1869. Hvem Kari ble gift med vet jeg ikke. Om Guri har jeg et navn Ole Jensen Høyeiem fra Luster. Er det noen som leser dette som kan hjelpe meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Finner ikke Anne Huset i 1900 dessverre. Ikke i 1910 heller!Jeg ser hun heter Huset i index over døde i MN, Clearwater. Men, så er censusene indexert på hovedpersonen i huset, og da er det ikke sikkert hun er det, hvis hun bodde hos en datter. (Indexen går da evt. på f.eks. svigersønn)Det var forresten ikke noe Clearwater i 1900, Bagley lå da i Beltrami CountyHva slags andre opplysninger har du om Anne? Når dro hun, var hun gift, hvor slo hun seg ned, osv osv osv....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Anne H. var enke da hun reiste fra Dovre den 18.05.1893. Båten het Angela og reisemål var Quebec Canada. Dattera Kari,21 år, var reist den 10.10.1890. Båten het Montebello, reisemål var Boston Mass.Den eldste dattera f.1850, kalte seg Guri Tofte ved utreise. her har jeg nesten ingen opplysninger, men har i et hefte funnet at hun ble gift med Ole Jensen Høyeiem fra Luster, født i 1863.I samme heftet er det oppgitt at Guri døde i 1826. I Annes dødsattest står det følgende: County of Clearwater - Towvship of Holst - age 86 years - 2 months - 21 days. Date of death april 7 / 1911Informant: H. Holst adr. Bagley.Undertaker. H.C. Peterson adr. BagleyRegistrar: Edvin Erikson adr. Bagley.Dette er de opplysningene jeg har så langt. Kan du greie og finne ut av dette så må si at du er fantastisk. Jeg har jo sett at du har hjulpet utrolig mange på debattforum. MVH Ragnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Hvordan fikk du tak i dødsattesten, Ragnhild? Jeg har funnet fram til noen dødsattester i Minnesota, men som regel bare dødsdato, navn og county.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tamtaramtam!Vet å tenke.... Informant H. Holst. Truru'kke dette er svigersønn da? Skal vi se skjønner du!Disse tre dør i Clearwater: HOLST, HANS JACOB CertID# 1933-MN-002797 Date of Death: 01/08/1933 County of Death: CLEARWATERHOLST, KARIE CertID# 1931-MN-002793 Date of Death: 08/30/1931 CLEARWATERHOLST, LAURA HENNETH CertID# 1908-MN-002344 Date of Death: 10/12/1908 County of Death: CLEARWATERVet ikke hvem Laura er. MEN!I Holst Township i 1920 bor følgende lille familie_Henry J. Holst, 50 år, imm. 1882, f. i Norge Carrie Holst, 50 år, imm. 189x, f. i Norge Leonard Holst, 18 år, adopted son, f. Nord dakota Hilda HOlst, 13 år, datter, f. i MinnesotaJeg er i grunnen 100% sikker på at dette er Kari m/fam.Begge var, helt korrekt, i live i 1930 og: Holst, H J View Image Online Age: 61 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1083 Race: White Page: 3A State: Minnesota ED: 12 County: Clearwater Image: 0390 Township: Holst Relationship: Head-------------------------------------------------------------------------------- Holst, Carrie View Image Online Age: 61 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1083 Race: Page: 3A State: Minnesota ED: 12 County: Clearwater Image: 0390 Township: Holst Relationship: Wife Det står egentlig ikke noe mer nytt i 1930-censusen, annet enn at den bekrefter immigrant-å¨ret til Kari, nemlig 1890!!!! HAH!!!! Ikke rart vi ikke fant Anne Huset!Jeg fant henne. Hun het nemlig Anne Tofte!!!!! Familien bodde i Holst Twp også i 1910, og da bodde nemlig svigermor Anne i husholdningen! Hun var 85 år, enke, hadde født 7 barn, men bare 6 var i livet? Ellers bodde både Leonard (adoptivsønnen) på 8 år (mor svensk, far amerikansk) og datteren Hilda A. 3 år i huset.Det står at Anne imm. i 1892, men det er så nære at jeg godtar den.Sådaså! Det du nå gjør, er å bestille dødsattestene på http://people.mnhs.org/dci/ søk etter holst, county Clearwater! Så vil du mest sannsynlig få etternavnet på datteren, eller adressen til adoptivsønnen. Så er du igang!Jeg fant ingen som uten videre kunne passe med Leonard, men nå er jeg trøtt! Laila Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Ragnhild, eg har funne nokre opplysningar om denne Ole Jens. Høyum, om det kanskje kan hjelpa.Iflg.Fam Search(som visstnok ikkje alltid er til å stola på) var han fødd 02.04.1863, foreldra var Jens Anderss. og Kari Andersdtr.Iflg.utreisa her på dig.ark. så for han 10.04.1885.Men eit godt tips kanskje, er å sjå når Lars E Øyane er 'her' igjen,(det ser ut for at han er bortreist e.l.) han skriv/har skrive bygdebøker? for Luster, og kjenner kanskje til meir om denne familien....Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva var navnet på faren til jentene, og også hva var navnet på Anne før hun emigrerte )dvs. hvor bodde de i 1865-tellingen her i Norge? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Laila .DU ER UTROLIG!!!Dette er sikkert de riktige personene, jeg er ikke i tvil, du har greid det.Ja de bodde på Dovre i 1865. De bodde på en husmannsplass under garden Tofte (kongsgard) plassen ble kalt Husejordet, derfor ble det senere kalt Huset. Mannen til Anne het Knud Paulsen, så jentene het Guri og Kari Knudsdatter.(Var vel finere å kalle seg Tofte tenker jeg, snobber var det vel da som nå.)Nå er jeg glad!!! dette har jeg strevet fælt med. Tusen takk Laila.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

Kanske Clearwater County Historical Society har opplysninger om henne. Du få ta kontakt med dem her: CLEARWATER COUNTY HISTORICAL SOCIETY PO Box 241 Bagley, Minnesota 56621 USAtelefon: 218/785-2000 teleFAX: 218/785-2440 Director: Tamara Anderson-Edevold Email: cchshist@gvtel.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

JON HARALD HAUG. I innlegg (5) kan du finne adr. hvor du bestiller dødsattester. Jeg har fått den tilsendt fra en brevvenn i Minnesota.MARIANN STOKKEN. Takk for svaret ditt, har du noen flere opplysninger om Ole Jensen Høyum vil jeg gjerne høre fra deg. Hvordan få kontakt med Lars E. Øyane??MVH Ragnhild rsimenst@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Ragnhild, eg var inne på www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp og fann Ole Jens.Høyum, no har eg prøvt mange forskj. utvegar(på SFF) utan å finna giftarmålet(men i Fam Search stod det 29.11.1842) til foreldra og/eller når dei døydde, men det var ikkje mogeleg å finna noko.Men lille Ole(3 år) finn du i FT 1865, i Luster. Det ser ut for at han bur hos naboane...Eg veit ikkje anna om Lars E Øyane enn at han har innlegg her av og til, og at han skriv/har skrive? bygdebøker for Luster.Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det ser ut for at grunnen til at eg ikkje kunne finna noko om foreldra igår, er at dei kyrkjebøkene (enno?) ikkje er lagt ut på nettet.(Sogn og Fjordane Fylkesarkiv)Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.