Gå til innhold
Arkivverket

[#12165] Stryn/Hornindal: Lars Olsen Bueide (1723-83) og Magdeli Haraldsdtr. (1720-94)??


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Lars Olsen Bueide (1723-83) kom fra Stryn og Magdeli Haraldsdtr. Grodås (1720-94) var fra Hornindal. De slo seg ned i Volda. Lars var født på Øverberg i Stryn.Vet noen noe om foreldrene deres? Barna deres osv?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg skal se etter i BB for Horningdal og Stryn, når jeg kommer hjem fra jobb. Magdeli skal jeg fort finne ut av, men Lars blir nok verre da KB for Stryn før 1750 er brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Hei;Iflg Hornindal, Nordfjord 'Ættelister for kvar gard i bygda' av Seljeæster/Tomasgard 1989:Harald Knuts. Otterdal 1707-1772 giftet seg med enke Anne Olsd. 1699-1757 barn 1. Magdeli f. 1722 g. Lars Ols. Bueide gbr. Sunnmøre Barn: Harald på Bueide, Marie g. Anders GjerdingAnne Olsdtr var fra Abelgården Kirkhorn.far Oluf Botolvs. Kirkhorn 1651-1710 mor Brite Didriksdtr 1659-1731far til Oluf: Botolv Olufs Kirkhorn f. 1620far til Botolv: Oluf Botolvs. Kirkhorn brukar 1624 g.m. Helga nemd 1646far Oluf: Povel Botolvs. Kirkhorn brukar 1609, lensmann 1617, ihelstukken 1622 g.m. Anne Andersdtr.far Povel: Botolv Olufs. Rand br. før 1590, d. før 1618 g.m. Synneve Olufsdtr Hopland av Hardborg -ætta.Så fra Otterdal, far til Harald 1708: Knut Haralds. Otterdal 1681-1735 g. Ingeborg Larsd. Hjelle 1676-1735far til Knut: Harald Ols. 1637-1704 g. Gunhild Olsd. Otterdal d. 1727Så er det en Oluf Jetmunds. brukar på Otterdal i 1658, men om han er far til Harald eller Gunhild står det ingen ting om.Jetmund Ols. br. 1634 g. Bergitte nemd 1646.Hilsen Ole Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Ole Bernt for flotte opplysninger. De ble jeg kjempeglad for. Trodde ikke at Anne Olsdtr. var fra Kirkhornslekta.Men er det noen som vet noe om Lars Olsen Bueide fra Stryn? Men som Rune sier: Det kan bli vanskelig siden kirkebøkene for Stryn før 1750 er brent. Er det likevel noen som vet noe?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg tenkte: Står det noe om den dramatiske hendelsen der Povel Botolvsen Kirkehorn ble stukket i hjel?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Det er riktig at det står i BB for Horningdal at Magdeli er datter til Harald Knudsen Otterdal, men i KB for Eid står det,døbt 21 Juni 1722 Christopher Graadaas, datter Magdeli. Christopher Clementsen Graadaas blir begravet 15/9-1723 og enken Anne Olsdatter Kirkhorn gifter seg om igjen 12/12-1723 med Harald Knudsen Otterdal. Når det Lars Olsen Berg øvre blir det vanskelig. Der er 3 Ole som kan være faren, men en peker seg ut. Ole Andersen Lunde br fra 1713 og 1720 gift med Anne Knudsdatter Svingesæt. Det er desverre ikke skifte etter Ole Andersen eller Anne Knudsdatter. Der er skifte etter en av de andre Ole, nemlig Ole Eliasen, men ikke etter Ole Isaksen. Men blant barnene til Lars og Magdeli finnes ikke noen Elias eller Isak, så det er mulig at Ole Andersen kan være rett person, men det blir veldig vanskelig å kunne få dette bekreftet fra sikker kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Rune. Det kan tyde på at din observasjon av Christopher Clementsen Grodås som far til Magdeli kan være riktig. Her må nok kirkeboka være mer å stole på. I tillegg lurte jeg på den unge 'faren' Harald Knutsen Otterdal - som 15-åring. Kjenner noen til Clement Grodås, far til Christopher?Ja, Ole Andersen Lunde og Anne Knutsdtr. Svingeset som foreldre til Lars Olsen Bueide, kan også være riktig. Bodde Ole og Anne på Stryn?Glimrende opplysninger, Rune. Dette er ny tenkning.Hva mener andre om dette?* Hvem er foreldrene til Christopher Clementsen Grodås, Ole Andersen Lunde og Anne Knutsdtr. Svingeset?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg må innrømme at jeg har funnet forfedrene til Kristoffer Klemetsen (1692-1722) Marie Stephensen hadde sendt meg kopi av Hornindals Ættelister der Kristoffer står som bruker av gården Grodås før Harald Knutsen Otterdal (1707-72), Anne Olsdtr. Kirkhorns 2. mann overtok. Magdeli var nok datter til Kristoffer.I disse listene er Klemet Kristoffersen (f. 1661) far til Kristoffer, mens Kristoffer Olsen (1636-98) var far til Klemet. Klemets kone het Ingeborg Ivarsdtr. Lødøen.Men jeg lurer selvsagt på om Runes teori om Ole Andersen Lunde som far til Lars Olsen Bueide (Øvreberg) holder?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Hei;Jeg ser vi har en felles ane i Oluf Botolvsen Kirkhorn f. 1651Jeg har aneliste for ham tilbake til ca. 1400, som selvfølgelig kan diskuteres, men gi meg din e-post adresse så skal jeg sende deg den.Vennlig hilsen Ole Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nå er det slik at Familysearch skal en ta med svært mange klyper salt (og vel så det), men der finner jeg Ole Andersen levende mellom 1708 og 1753 i Luster i Sogn og Fjordane - gift med Anne Knutsdtr. i 1737. Det vil i så tilfelle si at Ole og Anne ikke kan være foreldre til Lars Olsen Bueide (1723-83).Finnes det andre gode forslag på foreldre til Lars?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ole Bernt!Du skulle sende meg over mail din aneliste over Hardbogene. Jeg venter!Ellers kan jeg jo samtidig høre om nye er kommet til: Hvem var foreldrene til Lars Olsen Bueide (1723-83) fra Stryn?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.