Gå til innhold
Arkivverket

[#12169] Hotell i New York, men hva står det her? Manhattan Borough .....?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Dette utdraget er fra tellinga i 1920. Gertrud Ringwall fra Strømstad jobber som 'maid' på dette hotellet. Hva slags 'maid'? Det står noe foran 'maid' som jeg ikke kan tyde. Adressen øverst klarer jeg heller ikke å tyde ......Manhatten Borough i den ene enden iallefall. Alt jeg vet er at hun jobbet på et fasjonabelt hotell med mange kjente skuespillere som gjester.LenkeKJenner noen til dette hotellet og historien rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej og takk! Så private family, men tenkte egentlig ikke noe på sammenhengen før du sa det. Vet at hun jobbet et sted hvor det etter sigende skulle være en viss form for 'gjennomtrekk' av finere folk, men jeg vet rett og slett ikke hva hun drev med. En gang var Grace Kelly der iallefall.... Det er jo plenty av tjenere og kokker på denne siden så noe flott må det ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, flott - og dyrt - var det helt sikkert. De har jo hele 6 tjenestejenter i denne familien, som kun ser ut til å bestå av Mr. Robertson og frue.Jeg mener det kan stå '5. Avn.' (Fifth Avenue) som en del av adressen, men det er vanskelig å si med sikkerhet. Men det kunne passe godt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hr. Robertson er faktisk pensjonist. De andre i 'blokka' ser ut til å ha tilhørt det øvre sjiktet av samfunnsborgere i datidens New York, børsmeglere, advokater etc. Det var sikkert ikke like gjevt når 1930-årene og den store depresjonen satte inn. Kan nesten se for meg en av disse gamle Amerikanske spillefilmene jeg ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen