Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hermod Moursund

[#12170] Haram: Peder Arnesen (f. ca. 1766). Hans foreldre?

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Peder Arnesen (f. ca. 1766) ble 1. nov. 1798 (?) gift med enka Eli Rasmusdtr. (f. 1757). Under folketellingen 1801 oppholdt de seg på Kjerstad Prestegård i Haram.Hvor kom Peder fra og hvem var foreldrene til han og hans kone?Hermod Moursund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Da jeg etterlyste Peder Arnesens foreldre for en god stund siden, trodde jeg at de holdt til på Haram. Men etter å ha saumfart P. Fjørtofts avskrifter av kirkebøkene, fant jeg ikke fortidsspor etter han der.Det vil si at vi i første omgang må gå ut til andre kommuner på Sunnmøre. I STRANDA fant jeg en Peder Arnesen født i Herdalen 26. jan. 1767 (altså det riktige fødselsår). Faren var her Arne Andersen, f. ca. 1716 og boende i Herdalen, g.nr. 148. Vet at han var gift to ganger, først med Marta Gunnarsdtr., andre gang med Maren Olsdtr.(Hans kone Eli Rasmusdtr.'s forfedre er oppsporet)!!Er det noen fra Strand eller omegn som vet noe om dette? Er det et riktig spor? Hvem av de to konene er mor til Peder i så fall?Hermod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Jeg tar denne fram igjen - i håp om at noen har funnet et spor etter hvor Peder Arnesen kom fra. Han er ikke født på Haram, men kan være fra en eller annen nabokommune?Er noen kommet nærmere inn på denne personen nå etter to år?Hermod Moursund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Jeg har i dag fått et tips som går ut på at Peder er sønn til Arne Larsen Haram (1729-1802). Hadde Arne Larsen en sønn født ca. 1767 med navn Peder? Hvem var Arne Larsens kone?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.