Gå til innhold
Arkivverket

[#12179] Aurskog og Blaker bygdebok


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg slår opp i bygdeboken for Aurskog og Blaker for de som trenger hjelp der.Jeg ser selvfølgelig også på folketellingene 1900,1865 og 1801 for deg. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei Jan Frode!Jeg kunne trenge litt hjelp av deg ti å slå opp på en gård eller to i Blaker og Aurskog.Det første jeg trenger hjelp til er om en familie som bodde på gården Tronsrud i Aurskog. Mannen som bodde der skulle hett: Hans Andersen, han var gift med Ingeborg Thorersdatter. Disse var født rundt 1815. Hans Andersen var bortreist en tid og da bodde der en annen mann sammen med Ingeborg; Ole Mikelsen. Hvis du kunne funnet noe om eller rundt denne familien for meg så hadde det vært topp.Jeg kan jo også fortelle at jeg hjelper alle som ønsker informasjon fra kirkeboken for Aurskog/Blaker i tiden 1807-1818. Der står alt som finnes i kirkebøker tilgjengelig. Jeg har selv et leseapparat og kan derfor gjøre dette gratis hvis noen trenger informasjon.Mitt andre spørsmål til deg Jan frode er. Kan du hjelpe meg å finne ut noe om en annen familie også som bodde på gården Haugerud i Aurskog. Mannen som står oppført i skattematrikkelen for 1838 i aurskog heter Christian Pedersen og er min tipp-tipp-tipp oldefar. Han skulle vært gift med en marte marie? Ønsker alt av informasjon som måtte stå rundt de to familiene jeg har nevnt over!!!Trenger du noe hjelp fra meg Jan Frode så bare lag ett innlegg. Hvis man lager ett nytt tema på hver familie så blir det mye lettere for andre å søke etter sine aner om noen år.Takk for at du stiller opp for å hjelpe Jan Frode!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 på Tronsrud i BLAKER finner du Ole Mikkelsen og Ingeborg Thorersdt.I 1865 på Haugerud i Aurskog finner du en Lars Hansen gift med Maren Christiansdatter 44 år. Kan hun var datteren til Christian Pedersen. Det har ikke blitt sagt noe om Christians alder.I 1801 på Hougnerud finnes en Kristian Pedersen 12 år og sønn av Peder Kiøstolsen 38 og Anne Andersdt. 36/38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei!!!Takk for at du så etter for meg. Det var jo synd de ikke stod oppført.Jeg har et annet gårdsnavn som noen av mine forfedre bodde på. Mannens navn var: Anders Olsen Husmo. Jeg regner med at han kom fra eller bodde på en gård som het husmo i og med delen av hans etternavn. Anders var gift med en som het: Inger Pedersd.de fikk en sønn: Hans.MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Takk for info.en Berit.Jeg hadde det som sto i første rad, men det som var i de to andre var nytt. Tusen takk.Christian Pedersen's alder vet jeg ikke, men han fikk en sønn i 1842. Jeg vet ikke hvor gamle de var før når de fikk barn? Jeg har opplevd at fedrene har vært helt opp til nesten 80år. og noen har vært helt ned til 14år. Jeg har pga. det ikke klart å finne han i kirkebøkene ennå, men jeg gjør så godt jeg kan de få gangene jeg er på statsarkivet.Takk for svaret.MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Kai.Ikke ta dette ille opp, men jeg vil gi deg noen tips. Om man ønsker hjelp så må man også gi skikkelig opplysninger, ellers blir det en ren gjettekonkurranse, og det kan ende med at man ikke får hjelp. En bør også selv gjøre en innsats med å følge opp tipsene man får om hvor man kan finne mere opplysninger.Når levde personene du søker etter? Forøvrig fant jeg bare Husmo i Næss Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Kai Samuel Hva het denne sønnen som ble født i 1842, sønn av Christian Pedersen?Dag Hofsødegård, mail: fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

K: Aurskog Blaker av Eyvind Lillevold, bd. I s. 784, Hognerud grd. 41:1) Tjøstel Olsen Ekerberg 1730-1798 gift med enke Birte Gudmundsd. (Rud)1721-1799 Hognerud, enke etter Peder Gulbrandsen Hognerud 1712-1762 (gift 1744). Ekeberg er sannsynligvis den i Aker gnr. 151.2) Peter Tjøstelsen 13/11 1763-13/10 1821. Gift med Anne Andersdt. 1760-17/5 1822. (6 barn).3a) Kristian Petersen 25/9 1789-16/7 1847. (6 barn). Gift 1824 Marte Marie Olsdt. Finholt 1801-15/7 1870.Jeg vil anbefale deg å låne bind I og II som er slektsbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Jeg vil anbefale Kai Samuel (og andre) å lage et nytt tema for nye etterlysninger. Slik det er lagt inn nå er det Jan Frode som får beskjed om alle nye innlegg under dette temaet. Hadde Jan Frode lagd et nytt tema ville han ha fått e-post hver gang noen svarte på hans innlegg.Over til Kristian Pedersen. Som Berit Knudsen nevner er Kristian og hans kone Marte Marie Olsdatter nevnt i Aurskog/Blaker bygdebok under gården Hognerud, bind I side 784. Farfar til Kristian, Tjøstel Olsen Ekeberg 1730-1798, kan du lese om i bind I, side 597 og bind II side 69. Han kom fra Eikeberg i Blaker.Kai Samuel nevnte en sønn født i 1842. Dette må altså være Andreas. Bygdeboka skriver at han var født 24/2-1842. Ut fra hva jeg tydet er Andreas født 24/1-1842, døpt 27/2-1842 og konfirmert 4/10-1857. Andreas fikk et uekte barn, Gunda Marie, med Anna Kristensdatter. Gunda ble født 15/10-1865, døpt 10/12-1865, men som døde dessverre 23/9-1869. I FT-1865 er Gunda Marie nevnt som Gunnild Marie: Lenke Det er også nevnt en merknad på Andreas '1871 no 38' som jeg ikke har funnet ut av.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Hei.De jeg har søkt ovenfor, går under et av tema'ene som jeg har lagt inn tidligere. Tema'et heter noe med Blaker og deter da jeg som har lagt inn tema'et. Det enkleste da er jo selvfølgelig å søke på mitt navn, da får dere oversikt over alle tema'ene mine. Det hadde vært fint om dere kunne lagt inn alt som skal til meg der da???Takk. Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei KaiMulig du ikke får lest dette, men jeg leter ikke etter innlegg du kan ha lagt inn andre steder. Du bør selv opplyse at du har lagt inn samme etterlysning flere steder med evt. nr. eller søketekst.Du har selv lagt inn tilsvarende system med tilbud om å lete etter opplysninger for andre her i DA, så da vil jeg anta at du nå har funnet ut ulempene med det. Blant annet kan man jo ikke søke etter disse etterlysningene siden, da de jo er skjult under en anonym overskrift, og er altså tapt for fremtidige brukere eller hjelpere. Hei Jan Frode.Det er ikke nødvendig å avertere at man hjelper til her i DA. Det er vel det DA blant annet er til for, utveksle meninger og opplysninger. Er man så heldig at man sitter med muligheten til å gjøre oppslag for andre så er det kjempefint. Følg heller med i debatten, eller søk på stikkord, og gå inn der du kan hjelpe. Jeg synes personlig det er realere.Nok om dette ellers så blir det en debatt i debatten, og det ønsker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg vil likevel kommentere det du sier. Jeg leter faktisk rundt i debattene for å hjelpe, og har fått gjort litt.Derimot har jeg noen få kilder hjemme , og det kunne gjøre det lettere for folk som hadde slekt i Blaker med den overskriften jeg hadde.Husk: Ikke alle er kjent med Debattforumet og derfor kan det være nyttig å opplyse at man hjelper-det skader da ikke. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Heijeg er enig idet du sier Berit, men jeg mener også at de personer som f.eks. Jan Frode og meg som har tillgang til slike fantastiske kilder skal godt kunne skrive et tema som bare går på dette med å hjelpe andre med f.eks å bla opp i en kirkebok. Men etter man har skrevet sitt innlegg hos den event. person skal man oppgi det nr. det aktuelle temaet er i.Hvis jeg søker Hans Andersen fra Blaker, går jeg inn hos Jan Frode, han er villig til å se etter i bygdeboken for det aktuelle stedet og jeg skriver ned mitt spørsmål. På slutten kan jeg oppgi et tema nr. og han kan legge direkte svar i det temaet.Jeg er klar over at jeg selv ikke har gjort dette tidligere, men jeg har heller ikke lagt merke til at hvert tema har et eget nr. Håper ingen tar dette galt opp, følte bare at jeg måtte nevne det!!!Takk for all hjelp. MVH Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ellen Marie Iversen

Hei.Jeg lurer på om du kan hjelpe meg med opplysninger om foreldrene til Gunerius Guneriussen, født 09.04.1837. Faren heter Gudmund (Gunerius?) Hansen, Viggersnes, Blaker. Jeg har ingen årstall på han og jeg har heller ingen kone (mor)Jeg er også interessert i opplysninger om Lars Mikkelsen, Hyttebraaten, Blaker og hans kone Anna Larsdatter Tronerud, Store Huseby, Blaker. Jeg har ingen årstall på disse to, men de har en datter, Marie Louise Larsdatter som er født 28.09.1834. Alt er av interesse, både årstall og evt. foreldre.Håper du kan hjelpe meg.Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei. Aurskog og Blaker bd.2 Eivind Lillevold Hyttebråten s.398: Før 1850 kom Lars Mikkelsen Tronrud dit,og da han var død,ble plassen nedlagt. Lars Mikkelsen Tronrud 1801-20.01.1878 g.m Anne Mathea Larsdatter 1799-10.11.1866 Barn: 1.Anne Marie Larsdatter 1826-27.04.1904 g.1850 med Kristian Eriksen Svensjøen,Aurskog f.10.02.1821( til Kleiva av Toreid). 2.Karen Oline Larsdatter 15.01.1830-03.02.1910 g.1865 medFredrik Isaksen f.1835 i Sverige De fikk barna: Josefine Anette Fredriksdatter f.23.07.1865 Maren Bolette Fredriksdatter f.06.04.1869-24.03.1940 g.1904 medKristian Oscar Andreassen Sørli f.01.01.1876-22.09.1934. Fredrik Isaksen var reist fra Hyttebråten i 1875,og ingen visste hvor det var blitt av ham.s.585 Tronrud: Mikkel Larsen f. omkring 1762 d.1844 g.m Anne Olsdatter f.omkring 1764 d.09.09.1837 Barn: 1.Ole Mikkelsen (bygde en ny plass Tronrud,se II) 2.Helene Mikkelsdatterf.1795 g.1815 med Jens Amundsen. 3.Anders Mikkelsen1799-1800 4. * Lars Mikkelsen 1801-20.01.1878 g.m Anne Mathea Larsdatter 1799-10.11.1866(til Hyttebråten under Stagrum.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen M.Iversen

Hei og tusen takk for svar.Ut fra svaret ditt så hadde ikke Lars Mikkelsen og Anne Mathea Larsdatter en datter som het Maren Louise Larsdatter. Så da var nok dette et blindspor.Har du mulighet til å finne hennes foreldre ? Hun er født 28.09.1834, BlakerMvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg bygger mitt svar på bydeboken.Men jeg vil understreke at bygdebøker ikke er førstehåndskilde,og derfor kan inneholde både mangler og feil. Derfor kan det godt være at de hadde en datter ved navn Maren Lovise Larsdatter f.28.09.1834 i Blaker.Dersom noen har muligheter for å sjekke i kirkeboken vil du nok få svar på dette. Jeg fant imidlertid følgende personer under gården Sylta, 1865 tellingen, i Blaker: Gunnerius Gudmunds.,husfader,husmand med jord 29 år,f.i Blakjer Maren Larsdatter,hans kone,31 år f.i Blakjer *denne Maren er født omkring 1834 kan dette være Maren lovise Larsdatter f.28.09.1834 ? Gina B Guneriusdatter,7 år,f.i Blakjer Martin L Guneriussen,5 år,f.i Blakjer Elen A,1år,f.i Blakjer.Som sagt det er meget mulig at de hadde en datter ved det navnet selv opm bygdeboken ikke har dette med. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen M.Iversen

Hei igjen.Joda, dette er den 'riktige' Maren. Jeg får bare fortsette og lete og prøve og finne ut om Lars Mikkelsen og Anne Mathea Larsdatter er foreldrene hennes. Tusen takk for hjelpa.Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.