Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Agnete Schjønsby

[#12181] Akademikere 1800-tall. Nivåer og karakterer

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Hva er 'andeneksamen'? Tilsvarer det dagens ex phil?Hvordan finne informasjon om karakterskalaene / vurderingene på 1800-tallet? En av mine forfedre hadde karakteren 3.2 til teologisk embetseksamen i 1871. I familien er eksamenen kjent som 'dårlig'. Stemmer det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Andeneksamen var nok noe annet enn dagens ex. phil. Du finner en god oversikt under http://www.uio.no/sthb/ht/kjentmedfak.htmlKarakterskalaen: Laudabilis prae ceteris: 1,0 - 1,5 Laudabilis: 1,6 - 2,5 Haud Illaudabilis: 2,6 - 3,2 Non contemnendus: 3,3 - 4,0 Immaturus: dårligere enn 4,0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Agnete Schjønsby

Karakterskalaen er m.a.o. uforandret helt til i dag. Det må jeg si var overraskende! Og familiemyten stemmer nok...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Men ikkje til i morgon. No er me i ferd med å få A-F, der F blir stryk. Eg set for tida med sensurarbeid der eg set slike karakterar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Det har ikke lykkes meg å finne ut opprinnelsen til den gamle og snart forlatte karakterskalaen. En liste jeg har over prester på Røros fra like etter 1700 og fremover viser i hvert fall at de latinske betegnelsene ble brukt, enten de nå hadde studert i Kjøbenhavn eller Christiania.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

UIO oppdaterer sine nettsider - det er åraken. Hvis du søker på 'anneneksamen' på UIOs nettsider, vil du komme fram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.