Gå til innhold
Arkivverket

[#12181] Akademikere 1800-tall. Nivåer og karakterer


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Hva er 'andeneksamen'? Tilsvarer det dagens ex phil?Hvordan finne informasjon om karakterskalaene / vurderingene på 1800-tallet? En av mine forfedre hadde karakteren 3.2 til teologisk embetseksamen i 1871. I familien er eksamenen kjent som 'dårlig'. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Karakterskalaen er m.a.o. uforandret helt til i dag. Det må jeg si var overraskende! Og familiemyten stemmer nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Men ikkje til i morgon. No er me i ferd med å få A-F, der F blir stryk. Eg set for tida med sensurarbeid der eg set slike karakterar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det har ikke lykkes meg å finne ut opprinnelsen til den gamle og snart forlatte karakterskalaen. En liste jeg har over prester på Røros fra like etter 1700 og fremover viser i hvert fall at de latinske betegnelsene ble brukt, enten de nå hadde studert i Kjøbenhavn eller Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

UIO oppdaterer sine nettsider - det er åraken. Hvis du søker på 'anneneksamen' på UIOs nettsider, vil du komme fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.