Gå til innhold
Arkivverket

[#12183] Ole Brynildsen, f. ca. 1792 i Trøgstad, Østfold


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Jeg leter etter foreldrene til Ole Brynildsen. Han giftet seg i Kraakstad i Akershus i 1829 med Anne Marie Danielsdatter (1802-1835). Ole står her som 36 år, og faren er Brynild Larsen.De fikk to barn, Berger (1830-1927) og Gunhild (1835-1835), og i FT 1865 står Ole Brynildsen oppført som enkemann under gården Ringen i Kraakstad, der han er husmann uten jord. Her står han som født i Trøgstad 1792.Jeg kan verken finne Ole eller faren i FT 1801. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Ronny!Det finnes en Ole Brynildsen på 10 år i Kråkstad i 1801 - på gården Schodboe. Hans mor er enke. Det er jo selvsagt mulig at de kan ha flyttet på seg mens Ole var liten...Da barna hans ble døpt, finner du noen faddere som kanskje kan være av hans slekt?Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei, Ingjerd !Jeg regnet også med at dette var den rette Ole, men han ble sjekket ut. Blant annet het faren, som døde i 1800, Brynild Olsen.Blant fadderne til deres første barn er Anders Brynildsen og kona Oloug Amundsdatter. De giftet seg i Eidsberg 1813, og fikk 3 barn jeg vet om - de to første i Eidsberg og det siste i Kråkstad. Denne Anders må være en bror av Ole.Kona til Ole, Anne Maria Danielsdatter, var fra Askim, og der kan man følge henne flere generasjoner tilbake.I listen over innflyttede til Kråkstad står Ole som innflyttet fra Ås et par år før han giftet seg i 1829. Der har jeg heller ikke funnet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Ronny!Jeg har selv noen Danielsønner og -døtre i Askim i siste halvdel av 1700- og første halvdel av 1800-tallet. Du kunne ikke skrive litt om Anne Maries familie også? Kanskje det er noe sammenfallende!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hogne Holst

Ronny. Det bodde en Brynild Larsen i Hobøl 1801. Han bodde på Bærøeie med hustru og datteren Helene. Kan det være at denne Brynild kan være far til et barn født utenfor ekteskap (kanskje født i Ås, Vestby...). Ingen Ole ble døpt i Hobøl. Kun en hypotese som kanskje bør sjekkes ut. mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei. Jeg skal sjekke ut dette. I og med at Ole stod som innflyttet til Kraakstad fra Ås da han var ca. 30 år gammel, kan han jo ha blitt født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.